Stäng
april 25, 2018
Kata Nilsson, praktikant
Zlatans vara eller ickevara i VM har blivit ett PR-jippo utan dess like. Foto: Ringo H.W. Chiu/TT

Zlatan till VM handlar inte längre om fotboll

Förra veckan gästade Zlatan Ibrahimovic talkshowen Jimmy Kimmel Live och meddelade att han kommer att närvara på VM i Ryssland i sommar. På vilket sätt däremot, det lät han lurigt bli att svara på.

Idag kom Zlatans senaste inlägg gällande VM i form av en reklam för Samsung. Zlatan chillar i sin pool i Los Angeles när hans armbandsur ringer och det är Sveriges förbundskapten Janne Andersson. Zlatan klickar Janne, och simmar vidare.

Media har i flera månader tröttsamt rapporterat vartenda kryptiskt uttalande av Zlatan och hela det svenska herrlandslaget har jagats för en kommentar. Förbundskaptenens främsta arbetsuppgift har blivit mediahantering av Zlatan snarare än att få det befintliga landslaget redo för VM. Givetvis kan detta bli ett rätt störande moment för ett på sin höjd mediokert landslag som förbereder sig inför ett mästerskap som ingen på förhand trodde att de skulle få åka till.

Men om landslaget påverkas negativt av all Zlatanfokus ligger problemet hos landslaget ändå. De behöver skaffa lite självförtroende. Och att hamna i skuggan av Zlatan är inte med säkerhet negativt. På ett vis är också landslaget skyddade från kritik, i och med att all rapportering om Zlatan blir sportjournalistikens största fokus, och inte exempelvis att Emil Forsberg konsekvent underpresterat i Leipzig.

I slutändan är alltihop ett PR-jippo utan dess like. Zlatan är en affärsman. Allt handlar om att sälja, vare sig det är parfymer, kalsonger eller padelhallar. Han har byggt upp sitt varumärke baserat just på att alla har en åsikt om honom. Det är väldigt smart, men det är också lite typiskt att svensk media dansar efter Zlatans pipa. Framför allt är det sorgligt hur snuskigt kommersialiserad sporten blivit.

Sporten har slutat handla om sig själv. Vad folk än må tycka om Zlatans vara eller ickevara i det svenska anfallet i sommar så är det bara att konstatera att nyhetsrapporteringen om fotbolls-VM nu mest är ett hjälpmedel för Samsung att sälja klockor.

Sök på Politism.se