Stäng
mars 19, 2018
Politism, redaktion
Foto: Tommie X

Tommie X om Weekdays fumliga försök att vara ”nere med kidsen”

Whatfranwore är ett Instagramkonto som drivs av den amerikanska bloggaren Shanae Brown.

Kontot består av screencaps tagna ur sitcomserien ”The Nanny” med tillhörande texter där Shanae tagit reda på vilka designers som gjort kläderna som bärs av karaktären Fran Fine, spelad av Fran Drescher. På kontot kikar både seriens skapare Peter Marc Jacobson och seriens kostymör Brenda Cooper in med jämna mellanrum för att dela anekdoter. Även om den klassiska 90-talsserien innehöll många skämt baserade på Frans färgglada och excentriska klädstil så var de flesta outfits signerade välrenommerade designers som Moschino, Versace och Jean-Paul Gaultier. Med åren har Fran Fine blivit en stilikon, och hon hyllas ständigt i sociala medier av etablerade stylister och även yngre personer som upptäcker serien och hennes unika look.

I ett avsnitt bär karaktärens mormor, Yetta, en tröja med texten ”Goddess – Discover Your Treasure”. Brown har inte lyckats spåra upp var tröjan kommer ifrån, men med största sannolikhet är den specialgjord till karaktären. Jakten på tröjans ursprung har man kunnat följa på kontot och för några veckor sedan kontaktades Brown via Instagram av grafiska formgivaren Laura de Barra som erbjöd sig att återskapa trycket så att hon kunde producera sitt egna exemplar. Självklart krävde fansen att de skulle göra fler tröjor och börja sälja dem, vilket de såklart gjorde. Detta är en historia om en ung kvinnas hyllning till något hon älskar och inspireras av och hennes vilja att bilda andra om ämnet. Det är perfekt stoff, eller ”content”, för sociala medier. En genuin historia om hur idéer föds och på köpet skapade ett samarbete och en vänskap mellan två kreativa kvinnor.

Hur det gick till när H&M-ägda butikskedjan Weekday kort därpå valde att saluföra en tröja med exakt samma tryck vet vi inte. Men av deras Instagrampost att döma så har den ingenting med serien att göra – till en början. De har postat bild på sin tröja och marknadsför den med anledning av Internationella kvinnodagen som en hyllning till alla ”dope ass” kvinnor i världen.

Det är först när fans till Whatfranwore ifrågasätter idéstölden i kommentarsfältet som en ansiktslös PR-person via Weekdaykontot svarar att de inte kände till att någon annan redan gjort en sådan tröja. De skriver dock att Weekday också vill hylla ”Granda (sic) Yetta”. De påstår även att de tyckte det var ”OK med en hyllning eftersom att serien sändes för 20 år sedan”, trots att de i sin originalpost inte nämner något om varken ”The Nanny” eller mormor Yetta.

Att serien sändes för ungefär 20 år sedan har de dock rätt i, närmare bestämt mellan 1993 och 1999 i totalt 146 avsnitt. Tröjan som mormor Yetta bär syns i bild i totalt 60 sekunder i avsnitt 4, säsong 5. Sannolikheten i att någon på Weekday skulle fått samma idé och brinnande lust att hylla serien bara några veckor efter Whatfranwore känns försvinnande liten.

Däremot känns det väldigt sannolikt att en ”trend forecaster” på Weekday har koll på kontot Whatfranwore, som med sina 232 000 följare säkerligen anses ge en inblick i vad den köpstarka målgruppen millennials vill ha. Att de sedan försöker sälja tröjan för att de vill ”hylla kvinnor” är ju extra olyckligt i situationen. De hade kunnat kontakta Shanae Brown och erbjudit henne ett samarbete eller åtminstone creddat henne för idéen. Eller så kunde de rätt och slätt låtit bli att försöka vara ”nere med kidsen” genom att stjäla kidsen idéer. Det framstår tyvärr bara som fult och tråkigt.

Tommie X, stylist och musikvideoregissör.

Sök på Politism.se