Stäng
november 19, 2017
Sara Martinsson, skribent
Björn Gustafsson. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Showen i Globen är bara snabba cash för kända komiker

Statliga bolånejätten SBAB har öppnat plånboken och bokat ”Sveriges humorelit” till Globen. Politism var så klart på plats!

Vem går egentligen på en humorshow med tema boekonomi? Frågan besvaras i toakön:
– Jag är här med hela jobbet – och en massa kunder! Hojtar en tjej med stark konsultlook som just mött en gammal kompis vid handtorken.

Inne i lokalen är stämningen fortsatt kompakt företagsbjudig. Folk rör sig i stora sällskap, en får känslan att chefen velat vara lite crazy i år. ”Vad säger ni, ska vi inte skippa julbordet? Det är ju den här grejen med Erik Haag på Globen.”

Typ.

Konceptet ”Boendeekonomi är jättekul!” presenterades redan i våras. SBAB skulle göra humorföreställning, för att, enligt marknadschefen Lukas Kruul, ”fylla varumärket med emotionella värden”.
– Vi är på väg att göra en varumärkesförflyttning där vi vill koppla SBAB till värme, emotion, men också tydliggöra kopplingen till vår kärnfråga: boendeekonomi. Att vår expertis handlar om mer än bolån och räntor, det handlar om människors hela boenderesa, sa han i en intervju med Resumé.

Under året har man kunnat följa arbetets gång i Youtube-serien ”Resan mot showen”Erik Haag spelar som vanligt rollen av sig själv, det vill säga en vuxen barnman som står handfallen inför verklighetens krav, låter mamma fixa tvätten och själv tar av sig kläderna efter endast två minuter och trettio sekunder in i avsnitt ett. Hans patenterat infantila ansats passar så klart bra ihop med en föreställning som heter ”Boendeekonomi är jättekul!”. Här finns inga lager. ”Show don’t tell” är en obekant devis. Allt handlar om precis vad det är: boendeekonomi, som så många tycker är tråkigt, men som egentligen (väl?) är jättekul.

Att se själva föreställningen kostar 350 spänn. Globen är inte fullsatt, men i princip. Fler sektioner är öppna än under en genomsnittlig konsert, och folk sitter tätt packade ända fram till scenkanten. Medan showen drar igång med dans och husband är det svårt att låta bli att göra den enkla matteövningen i huvudet. 350 X 12 000 = 4 200 000. Dra ifrån nån halv mille för lokalhyran och en till för allmänna omkostnader. De tre miljonerna SBAB cashar in på dörren är möjligen det enda som hindrar projektet från att vara rakt ut skamligt.

För alla vet att Johan Rheborg, Nour El Refai och Mia Skäringer inte ställer sig på en scen gratis. Ännu mindre säljer de sina namn till ett reklamspektakel med så pass låg kreativ höjd som detta om de inte kan räkna hem prestigeförlusten mångfaldigt på bankkontot. Att se dem gå upp och köra löst boendeekonomikopplad stand up en efter en är lite som att från första parkett bevittna den artistiska självbefläckelseakt som Danny Saucedos manager så omtalat benämnde som att ”ibland måste man dra ner byxorna, för att sedan dra upp dem snabbt som fan – med väldigt mycket mer pengar i fickorna”.

Björn Gustafsson är ett fall för sig. Han är föreställningens odiskutabla dragplåster, vi får veta att han inte stått på en svensk scen på flera år. Med den status han har i humorsverige är hans närvaro här faktiskt helt obegriplig. Han skulle kunna komma hem och göra precis vad som helst. Kanske till och med fylla arenor i egen rätt. Varför gör han detta för SBAB? Han är den ende som är smart nog att nämna den här elefanten i rummet. Under kvällens gång gör han flera komiska poänger av att han fått riktigt rejält med pröjs.

Är boendeekonomi jättekul då? Nej, inte i två timmar och en kvart. Stand up-seten som varvas med sketcher och musik är inte det bästa någon av dessa komiker stått för. Klichéerna är många. Rheborg får kvällens första applåd när han raljerar över hipsters på Södermalm. Skäringer kommer in som sin mest kända karaktär Tabita och får lite skratt på buskis om manligt och kvinnligt. Haag håller ihop kvällen genom att ständigt återkomma till hur galet det är att boka Globen för att göra en show om boendeekonomi. Tell don’t show.

Riktigt roligt är egentligen bara när Björn Gustafsson i en porträttlik roll som Henrik Berggren ger frågeställare i publiken ekonomisk rådgivning. De tio minuterna skulle kunna klippas upp i småbitar och delas på SBAB:s sociala medier för en kampanj med viral potential. Gustafsson skulle fortfarande ha varit dyr, men produktionskostnaderna ändå mer rimliga. Banken hade kunnat göra PR utan att samtidigt håna sina kunder.

Den svenska bostadsmarknaden är i konstant kris. Varningar om en briserande bolånebubbla kommer så ofta att en knappt noterar dem längre. Att en statligt ägd aktör på området då väljer att lägga pengar på att sätta upp en humorshow är förvisso komiskt, men knappast på det sätt som SBAB tänkt sig.

När de orange och vita ballongerna regnar från taket under finalnumret är det svårt att hindra tankarna från att rusa mot ett annat, lika verklighetsfrånvänt evenemang som gått till historien för sin tondövhet. Är det måhända samma byrå som gjort ”Boendeekonomi är jättekul” som också låg bakom denna?

 

Sök på Politism.se

KOMMENTARER

Visa fler