Stäng
september 27, 2017
Sara Martinsson, skribent
Lady Gaga på Torontos filmfestival. Foto: Chris Young/AP/TT

Sara Martinsson: Vem ska trösta Lady Gaga?

Nya ”Five foot two” visar baksidorna av att vara kvinna – och världens största popstjärna.

Så vi har rett ut det här från början: Netflix-dokumentären ”Five foot two” är knappast någon höjdare. Snarare än en självständig film är den mer en förlängning av kampanjen för senaste albumet ”Joanne”. Den berättar på pricken (!) samma historia som marknadsföringen. Vi får till och med se Gaga repetera budskapet inför möten med journalister. Hon ska återuppfinna sig själv som en ”mer personlig” artist. Allt detta vet vi redan. Berättelsen är den vanligaste i hela pophistorien.

Men mot slutet av filmen finns en väldigt drabbande scen. Den har nästan inte ens med saken att göra. Men i sin enkelhet är den så olidligt svår att värja sig emot. Över bilder från en videoinspelning, där världens största popstjärna omgiven av mörker faller ner i en bassäng, berättar hon själv om kärlek. Om Matt, som försvann efter att hon sålt 10 miljoner skivor. Om Luc, som försvann efter att hon sålt 30 miljoner. Om Taylor, som försvann nu när hon skrivit kontrakt på en storfilm.

– Det är tredje gången jag får mitt hjärta krossat på samma sätt, säger hon, med gråten i halsen.

– Jag är helt ensam. Hela dagarna är jag omgiven av alla de här människorna, som tar på mig och pratar med mig. Men förr eller senare går de hem. Och då är allt bara helt tyst.

Allt går så bra. Hon ska få göra Superbowl-showen, som hon drömt om i hela sitt liv. Samtidigt rasar hennes kärleksliv ihop. Förlovningen med Taylor Kinney spricker. Vi får se att han skickar blommor. Och att hon blir sådär både glad och ledsen på samma gång som alla vet att en fin gest från en förlorad älskad kan göra en. Hela världen rämnar. Och när alla som får lön gått hem, vem ska trösta Lady Gaga? Får världens största popstjärna ha ett brustet hjärta?

Hon har ägnat hela sin karriär åt att bygga en persona som är större än livet. Lady Gagas subversiva kraft fanns länge i hur hon utmanade den maskulina autenticitetsnormen i popkulturen. Där konventionerna sa att hon borde försöka vara äkta, gjorde hon sitt bästa för att vara plast. Där traditionen föreskriver berättelser från vardagen, använde hon sin fantasi. Så gjorde hon sig också fri från de regler som oavsett om vi vill eller ej håller kvinnliga artister inom vissa, givna ramar. Eftersom Lady Gaga så självständigt skapat sin egen identitet hade hon också lyckats ta sig ur genuskontraktet. När hon var på sin absoluta topp var hon fullständigt oberoende av sitt kön.

Men nu står hon alltså där, genomblöt och sorgsen. Ensam. Ovanpå allt är smärtorna från hennes fibromyalgi värre än någonsin. I filmen ser det nästan ut som om sjukdomen tvingar henne tillbaka till mänskligheten. Eller kanske ännu mer: till kvinnligheten. Fibromyalgi drabbar nio gånger oftare kvinnor än män, något som allmänt brukar nämnas som en av orsakerna till att vi fortfarande vet ganska lite om detta plågsamma, kroniska smärttillstånd.

– Jag skäms så fruktansvärt, säger Gaga vid ett tillfälle i filmen, när hon mår som allra sämst.

För att ha ont är lika med skam. I ett system där en frisk, hel manskropp är normen blir en sjuk, ledsen kvinnokropp ett verkligt monster. Var är platsen för ett sådant i världen? I frontlinjen av musikindustrin? Den finns inte. Lady Gaga har ställt in sin turné nu för hon kan inte jobba.

Symboliken i att just hon som arbetat så hårt för att inte behöva vara varken man eller kvinna lider så svårt av en typisk kvinnosjukdom är nedslående. Det samma gäller för hur hennes hjärta blivit krossat gång på gång av män som inte klarat att stanna i en relation med en overkligt framgångsrik kvinna. Snarare än den berättelse om personlig utveckling och revansch som ”Five foot two” vill berätta lämnar filmen ett sorgligt vittnesmål om hur oerhört svårt det fortfarande är att här i världen vara något annat än man. När strukturerna till slut till och med får världens största popstjärna på knäna, när inte ens Lady Gaga kan få allt. Hur ska det då gå för alla oss andra?

Sök på Politism.se