Stäng
september 26, 2017
Zina Al-Dewany, redaktör
"All types welcome" är namnet på marknadsföringen för nya Saw-filmen. Foto: lionsgate

Nya ”Saw”-filmen tar oväntad politisk ställning

Lionsgate, bolaget bakom Saw-filmerna, gör politik av deras marknadsföring. Den åttonde Saw-filmen kommer ut i oktober, men reklamen är redan här, och den här gången tar den politisk ställning.

Mycket blod flyter i skräckfilmerna, och i verkligheten är USA såväl som många andra länder i världen beroende av bloddonationer för att kunna hjälpa akut sjuka. Dock diskrimineras män som haft samlag med andra män när det gäller donationer. I både Sverige och USA görs det skillnad på människor som donerar blod, helt i onödan. Det härstammar från tiden då HIV var en skräck och främst spreds män emellan.

jigsawad

I dag ser det annorlunda ut och blodet som doneras testas för olika smittor, inklusive HIV. Trots det måste män som under de senaste tolv månader haft samlag med män leva tolv månader i celibat för att få donera blod. En utdaterad regel som kan betyda fyra procent mindre donerat blod. Den regeln lägger Saw reklamen stora pengar för att ändra. Det är bra, och ett smart sätt att få publicitet, såklart.

Sök på Politism.se

Pitchar

Skapa pitch
  1. Inga pitchar ännu.