Stäng
december 4, 2017
Sara Martinsson, skribent
Erik Haag och Lotta Lundgren presenterades tidigare i dag som årets julvärdar i SVT. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Nu vet vi varför SVT dröjt ovanligt länge med att presentera årets julvärd

Nu vet vi varför SVT dröjt ovanligt länge med att presentera årets julvärdar. De utvalda var först tvungna att avsluta sina pågående reklamuppdrag.
– Vi hade fått hålla på fram tills pensionen om vi velat, sa Lotta Lundgren i en intervju i Resumé häromsistens.

Kommentaren gällde hennes och Erik Haags succéserie Historieätarna, men säger egentligen allt om parets relation till SVT över huvud taget. Medan vanliga medarbetare lyfts in och kastas ut i parti och minut enligt gängse personalpolitik inom public service, tycks andra ha svårt att någonsin få lämna.

Just Lundgren och Haag är ett extra talande exempel för hur långt SVT är beredda att gå för att behålla de få profiler de har kvar. Nu presenteras de som julvärdar, trots att de under hela 2017 verkar ha gjort ungefär allt de kunnat för att diskvalificera sig från kommande uppdrag för statstelevisionen.

Året började med att de anmäldes till granskningsnämnden för att de kombinerade att synas i rutan med att göra reklam för sin julshow.
– Den här krocken är inte optimal. Men den är inte helt orimlig, sa Eva Beckman, programbeställare på SVT.

Därefter sålde Erik Haag sitt fejs till en av de mer bisarra reklamkampanjerna i modern tid: SBAB:s Boendeekonomi är jättekul. Satsningen pågick under hela året, med regelbundet återkommande inslag på Youtube och kulmen med showen i Globen förra månaden.

Samtidigt lånade (läs: sålde) Lotta Lundgren sig till Coop, där hon agerade ansikte utåt i en satsning på vardagsmat. Filmerna har gått för fullt i de kommersiella kanalerna under 2017, och fått så pass mycket uppmärksamhet att matvarukedjan nu av vissa tv-krönikörer utnämnts till den stora vinnaren av SVT:s prestigefulla julvärdsutnämning.

SVT själva ser inga problem med Lundgrens reklamjobb:
– Våra profiler som inte jobbar hela året måste naturligtvis kunna försörja sig de delar av året som de inte är anlitade hos oss, säger programdirektören Lena Glaser.

Det där tycks dock bara gälla vissa. Alla minns hur till exempel Charlotte Perrelli under uppmärksammade former petades som programledare för Melodifestivalen. Skidåkaren Johan Olsson är en annan som nyligen nekats att bli SVT-profil, på grund av kommersiella samarbeten. Reklam verkar smutsa ner precis alla som vill synas i public service. Utom de som samtidigt är framgångsrika mediaprofiler. De kan göra ungefär lite vad de vill.

Kanske är den ultrakommersiella hållning som Lundgren och Haag har till sitt värv en träffsäker analogi för det moderna julfirandet. Kanske passar storföretagens ansikten helt perfekt som sällskap när medelklassen tävlar i vem som kan spendera mest på kortast tid. Medan SVT hittar allt mer långsökta ursäkter för att få sin del av framgångskakan Lundgren/Haag fortsätter de själva att turnera med sin julshow.

Och göra reklam för den i sin podcast. De måste ju naturligtvis få försörja sig, och det kostar (tydligen) att ligga på topp.

Sök på Politism.se

KOMMENTARER

Visa fler