Stäng
april 3, 2015
Alexandra Sundqvist, medarbetare
Kajsa Grytt Foto: Henrik Montgomery / TT

När Kajsa Grytt lagar mat och tittar på fotboll

I dokumentären ”Kajsa Grytt – Ett känsligare universum” tecknar filmaren Lisa Partby ett finstämt och lågmält porträtt av artisten och rockikonen Kajsa Grytt, som inledde sin karriär i bandet Tant Strul, 1979-1985.

Filmen sänds i SVT2 klockan 20:00 på långfredagen och bygger, liksom titeln antyder, upp ett känsligare universum där Kajsa Grytt får möjlighet att lägga ut texten – om allt från musik och populärkulturellt bekräftelsebehov till en ”längtan efter att bli älskad” och att ta tag i sin relationsskräck i form av terapi – ett utrymme som främst varit förunnat manliga auteurer i rockgenren.

Det märks att Lisa Partby har en förkärlek för att skildra det vardagliga i en människas liv. Det är mycket Kajsa Grytt blonderar utväxten. Kajsa Grytt målar naglarna. Kajsa Grytt lagar mat och tittar på fotboll. Partby har en vetskap om att det är det, till synes små och obetydliga saker i en människas, liv som gör personen unik. Oavsett om denna står på en scen eller inte.

Men det finns också en politisk dimension i ”Ett känsligare universum”; att visa upp kvinnor så som de verkligen är. Det finns en kulturell föreställning om att kvinnor, när de åldras, ska dra sig tillbaka från offentligheten. Ändra på sig – eller återskapa sig själv i en mer nedtonad form och dölja sina tillkortakommanden.
Kajsa Grytt har inte gjort det, hon har tillåtit sig att vara lite kantstött, odlat sin säregna sångröst och gått sin egen väg. Hon har skrivit en roman om ”tant-snusk”, som hon väljer att kalla det, för att det intresserar henne. Hon pratar (och sjunger) om kvinnlig sexualitet för att hon tycker att det är viktigt, för att det är ”någonting vi pratar alldeles för lite om i Sverige”.

För sin vilja att flytta fram gränserna för sig själv – och för andra – har Kajsa Grytt inte bara fått kärlek, hon har också fått utstå misogyni. Efter sin medverkan i tv-programmet ”Så mycket bättre” valde Grytt att ställa in sin vårturné, delvis på grund av näthat.

”Ett känsligare universum” får mig att minnas ett citat av Marianne Lindberg De Geer, konstnär och konstchef på Kulturhuset Stadsteatern. I Konstvärlden (nr 3/2014) valde Lindberg De Geer ett favoritverk ur utställningen ”Barockt”. Det blev John Coplans fotografi ”Self Portrait, Frieze, No. 5”, från 1994.

Sök på Politism.se

Pitchar

Skapa pitch
  1. Inga pitchar ännu.