Stäng
maj 15, 2017
Nioosha Shams, skribent
Foto: Monki.se

Monki försöker vinna poäng på tjocka människor

Monki har genom ett samarbete med en konstnär tagit fram ett antal nya t-shirtar med tryck som enligt deras eget instagramkonto ska uppmuntra till självkärlek. ”…self-love, cuz we think it’s pretty important”, skriver de.

Grymt, eller?

Ja, det hade varit en fin kampanj om det inte vore för att Monki, som de flesta andra stora klädkedjor, inte säljer kläder för alla kroppar. Först i höstas tog de fram kläder i XL, och det efter att ha fått enormt mycket kritik. Men när de blivit ombedda att sälja kläder i plus-size har de svarat med att efterfrågan inte är tillräckligt stor. Ska vi strunta att Monki är en del av H&M, en av världens största klädkedjor, och inte borde ha några svårigheter att utöka sitt utbud?

Det här i sig är tyvärr inte särskilt chockerande – plus-size marknaden är en torr öken i jämförelse med utbudet av kläder i mindre storlekar. Stora klädföretag har aldrig prioriterat tjocka människors önskemål framför sin egen vinst. Kläderna som finns i butik i dag är helt enkelt inte till för alla.

Men det som är den allra största käftsmällen just den här gången, är trycket på tröjan. En tjock person med motiverande texter under, som till exempel ”LOVE IT” och ”DO IT”.

Vem är tröjan till för? Vilka är målgruppen? Monki gjorde samma sak 2016 när de sålde en tröja med trycket ”RIOTS NOT DIETS”. Då var den största storleken L.

Klädkedjor har länge gjort och fortsätter att göra kampanjer om självacceptans, men exkluderar de som drabbas hårdast av kroppsidealen. Det vattnar ur budskapet och lämnar en bitter eftersmak.

Det blir en hånfull form av hyckleri som borde sluta hyllas, och så länge Monki försöker vinna poäng på tjocka människors bekostnad så är deras kampanjer fullständigt betydelselösa.

Sök på Politism.se

KOMMENTARER

Visa fler