Stäng
februari 22, 2017
Amra Bajric, skribent
Karlie Kloss Foto: Joel Ryan/TT/AP

Kritisera hellre Vogue än deras modeller

Modellen Karlie Kloss fotades utklädd till geisha för den världsberömda tidningen Vogue i deras temanummer om mångfald.

Efter massiv kritik om stereotyp porträttering av Japan och asiatiska kvinnor plockade tidningen bort bilderna från sin hemsida. Nu går Kloss själv ut med en ursäkt där hon berättar att hon insett varför bilderna ses som stötande för många och att misstaget att klä sig ut till kulturella stereotyper inte kommer ske igen.

Någon ursäkt från Vogue eller designern till kläderna finns inte.

Det är självklart bra att både modell och tidning tagit till sig av kritiken men varför är det den anställda, i det här fallet modellen, som ber om ursäkt?

Att stora aktörer inom modebranschen gång på gång gör profit genom att stereotypt porträttera marginaliserade grupper kan inte de anställda skuldbeläggas för. En modell anlitas av en tidning eller designer för att utföra ett jobb. Det är arbetsgivarens ansvar att värna om och förvalta sina anställdas rykte. Att man i stället låter modellen ta smällen visar på en ovilja att ta ansvar.

Modeller, anställda, har i sådana här situationer väldigt lite makt. I de diskussioner som förs om den här typen av frågor fokuserar för många på att det är individens ansvar att avstå från kampanjer som väcker anstöt. Men då förutsätter man att individen är så pass resursstark att det inte slår mot ekonomin och dessutom medveten om vad begrepp som ”kulturell appropriering” innebär.

Det finns många diskussioner kring kulturell appropriering, och oftast rör de sig på individnivå. I stället borde man ta den chans som uppstår att diskutera arbetsförhållanden och vem det är som egentligen tjänar på porträtteringen.

Det är kapitalets fel – inte de anställda individerna.

Sök på Politism.se

Pitchar

Skapa pitch
  1. Inga pitchar ännu.