Stäng
maj 18, 2018
Fanna Ndow Norrby, medarbetare
Foto: Willy Sanjuan/AP/TT

Här är gubbarna som tjänar på kvinnors självhat

För några dagar sedan la Kim Kardashian upp en bild på instagram där hon sexigt sög på en klubba, företaget Flat Tummy Co’s nya produkt Flat Tummy Lollipop: en klubba som påstås stilla hungerkänslor. Eller som de själva skriver ”will have your hunger under control and cravings in-check”.

Är du kvinna mellan 20 och 30 år och följer unga entreprenörstjejer är det förmodligen inte första gången detta varumärke syns i ditt flöde. Förra året använde de stora och små influencers för att sälja månatliga prenumerationer på måltidsersättande shakes och teer mot svullen mage. Och klickar du dig in på hemsidan där dessa produkter säljs möts du av en pop up-algoritm som visas när beställningar gjorts:

”Another babe in San Fransisco, United States just ordered Flat Tummy Lolipops.” 

Klickar du dig sedan in på produkterna känns det som att det är tjejkompisar som pratar till dig:

”We get it, you want to get a flat tummy. Bloat’s a bitch and so is feeling sluggish. Don’t worry, we’ve got your back (…)”

Men det är inte dina tjejkompisar som pratar med dig.

Det är gubbar från det amerikanska företaget Synegry CHC. En extremt framgångsrik så kallad ”omni channel”-koncern som med ”influensing marketing” och ”direct-to-costumer markering”, algoritmer och sociala medier skapar branschledande varumärken inom skönhet och hälsa.unnamed (5)Det obehagliga med denna koncern är inte bara att de profiterar på skeva kroppsideal. Utan även att vi kvinnor mellan 20 och 30 år inte kommer att kunna värja oss från kommande lanseringar. Inte om vi följer andra kvinnor mellan 20 och 30 – som följer andra kvinnor mellan 20 och 30. Koncernens framgång bygger nämligen på att analysera algoritmer och demografin på influencers följare och deras följare och deras följare för att sedan kunna förutspå hur mycket intäkter som kommer genereras tillbaka till företaget. Detta kallar de ”The Synergy Effect” och dotterbolaget med samma namn har just fått uppdraget att utveckla strategin ännu mer.

Vill du förbereda dig inför vad som komma skall kan jag berätta för dig att storsatsningen för i år, förutom Flat Tummy Co, kommer vara underklädesmärket Sneaky Vaunt. Japp, den där push-up bh:n som fick dig att hata dina bröst varje gång du öppnade instagram förra året. Den känslan verkar va på g tillbaka. Och du kommer inte kunna värja dig.

För det har dessa män räknat ut! Kvinnohatet – och kvinnors självhat – betalar sig.

Sök på Politism.se