Stäng
maj 14, 2018
Sara Martinsson, skribent

Ex on the beach – en marknad för erotiskt kapital

”Ex on the beach” är en TV-serie om tjejer och killar som super och knullar. Men det är också en studie i hur moderna människor handlar i erotiskt kapital.

Av all reality jag tittar på sticker ”Ex on the beach” ut som programmet som irriterar folk mest. ”Hur kan du titta på sådant skräp?” frågar typ alla mina högutbildade medelklassvänner. Samtidigt drar serien regelmässigt de högsta tittarsiffrorna på webben.

Att kolla på personer som inför kamerorna gör de mest intima saker är fascinerande. Mellan utbrotten och kroppsvätskeläckagen är formatet dessutom en väldigt intressant illustration av hur strukturer som vi kanske inte får syn på i vardagen förstärks och tillåts dominera umgänget i gruppen. Nya säsongen har pågått i lite mer än en månad och där tack och lov tidigare års ohejdade sexism lyst med sin frånvaro har det erotiska kapitalet haft en betydligt mer framträdande roll i hur gruppen formerat sig.

Begreppet myntades 2011 av sociologen Catherine Hakim i en bok med samma namn, och beskriver den faktor som i vår visuellt orienterade samtid tycks allt mer avgörande för hur väl vi lyckas i livet. Den som får sex får, helt enkelt, också status.

Bästa sättet att observera hur detta fungerar i praktiken är att titta på hur tjejerna i årets ”Ex on the beach” rört sig upp och ner på den interna popularitetsstegen. I de första avsnitten är Jossan odiskutabel drottning i huset. Hon tar plats och sätter stämningen på festerna. Hennes roll i centrum visar sig dock snabbt vara helt beroende av att hon är i en relation med Joel. När förhållandet kraschar trillar hon lika kvickt ner från piedestalen de andra deltagarna placerat henne på.

Snabbt flyttas i stället gruppens fokus över på My.

Hon har sedan första dagen varit i ett förhållande med Tristan, en normsnygg alfahannetyp som på dagtid håller ganska låg profil men som på fyllan visat sig vara något av en loose cannon. Hela hans självförtroende tycks till exempel vara så intimt kopplat till hans erotiska kapital att han när My ger honom ett lågt betyg efter att de haft sex får ett totalt intellektuellt sammanbrott.

Parallellt med kampen om den högsta statusen rör sig så klart också ett antal individer i botten av gruppen. Kardo fick tidigt rollen som killarnas wing man och tjejernas bro. Han är typen som kompenserat ett lågt erotiskt kapital med charm, och som antagligen har de bästa förutsättningarna av alla snubbarna här att i framtiden få leva i en jämställd, utvecklande parrelation. Men i ”Ex on the beach” räcker smartness inte särskilt långt. Kardo får nöja sig med att vara den som går emellan när killarna längre upp i hierarkin ska slåss.

I botten finns också Shanice, en urgullig tjej som är populär som kompis men som är djupt osäker vad det kommer till sitt utseende. Exakt hur blev plågsamt tydligt när hunken Fredrik kommer in i huset och säger att hennes bröst är för hängiga. Omdömet når fram till Shanice, och ögonblicket där djupet av besvikelsen och skammen hon kände avtecknar sig över hennes ansikte är säsongens allra sorgligaste. Hon, precis som alla andra tjejer med ett lågt erotiskt kapital, vet att en kille förvisso inte heller har det lätt om han inte får ligga. Men en tjej som inte duger till sexuellt, hon existerar inte ens.

Jag vet inte om jag någonsin ömmat så mycket för en realitydeltagare som jag just nu gör för Shanice.

Jag vet inte heller om jag njutit så mycket som när Kardos ex Melissa kommer in och får i uppdrag att kasta ut en tjej i något av de etablerade paren i huset. Plötsligt dök här upp en kvinna som inte spelar spelet med erotiskt kapital. När Tristan hotar henne med utfrysning om hon väljer My viker hon inte ner blicken för att säkerställa att han ska bedöma henne som attraktiv. I stället fortsätter hon att titta honom rakt i ögonen:
– Lyssna, du ska inte försöka hota mig, säger hon.

Melissa kommer inte att få det lätt. När hela gruppen fattat vilken normbrytare hon är kommer säkerligen de flesta ta avstånd från henne. Men fram till dess är chockeffekten hennes intåg skapar riktigt mysig tv. I att vara så annorlunda som hon är visar hon hur knäppt de övriga betett sig tidigare. Där alla andra är bundna av tvingande strukturer är Melissa fri. Vem hon valde att skicka ut? My såklart, vem annars?

Sök på Politism.se