Stäng
blog-header
oktober 2, 2015
Veronica Eneskjöld, bloggare

En debatt om slöjan, H&M och… IS

Den senaste tiden har H&M och Åhléns blivit uppmärksammade för valet att ha med hijab-bärande kvinnor i sin senaste kampanj. Detta, att en stor grupp kvinnor i samhället blir representerade i reklam, kan tydligen vara väldigt provocerande.

I SVT Debatt för att diskutera detta var bland annat Sarah Delshad, grundare av Muslimska feminister och Gulan Avci (FP), ordförande för Liberala Kvinnor. Delshad tyckte att man inte behövde politisera aktionen, utan att det bara speglar vår samtid där många kvinnor faktiskt bär slöja. Att det ska ses som välbehövlig representation.

Medan Avci tyckte att det riskerar att normalisera slöjan – samtidigt som hon påstod att hon inte hade några problem med att vuxna människor bär den. Enligt Avci har H&M något slags ansvar över ”vilka signaler det sänder” i en global värld. Eftersom IS finns, kan inte H&M sända ut signaler om att slöjan skulle vara okej. Ja, det var hennes poäng.

Debatt-1-okt-Gulan-Avci

Debatt-1-okt-Gulan-Avci-2

Debatt-1-okt-Gulan-Avci-3

Avci har rätt i att Sverige måste diskutera intern radikalisering och skydda unga kvinnor som riskerar att pressas till att bära slöja. Men likaledes måste kvinnor som vill bära slöjan stöttas i att göra det valet. Till exempel genom att de ges förebilder som normaliserar slöjan som ett eget val – inte konsekvenserna av andras.

Det ska aldrig tas lätt på kvinnoförtryck, i vilken form den än kommer. Däremot är det en rätt typisk trop att se den muslimska kvinnan som en förlängning av radikala krafter, ett kärl för andras åsikter. Snarare än att förutsätta att hon har, samt ge plats för, agens.

Om bloggen

Veronica Eneskjöld är gif-entreprenör och student av politik och media. En ständigt aktiv twittrare som gif:ar och sammanfattar politik- och samhällshändelser för din skull.

PRESSRELEASER

från Cision

Sök på Politism.se