Stäng
blog-header
november 24, 2014
Veronica Eneskjöld, bloggare

Aftonbladet Morgon – tankar om klickokratin

Valrörelsens hektiska debattschema må ha slitit valklyschor till bristningsgränsen. Men en sak är förvånansvärt tydlig när dammet lagt sig kring valstugorna. Och det är att Aftonbladet stått för en debattproduktion som gjort dem till en riktig rival till SVT, i vissa avseenden har de gått förbi.

Det är inte förvånande i en tid då nyheter är konsumtionsvaror som är utslitna efter en timme. De producenter av medieinnehåll som lyckas hänga med i svängarna står som segrare – det vill säga med grepp om tittarna/läsarna.

AB morgon 1Att Aftonbladet har börjat sända morgon-tv är därför kanske endast förvånande för den som fortfarande ser den skarpa gränsen mellan gammelmedia och ny media. Papperstidningar med gårdagens löp mot soffopinionsbildare på Twitter. Den sortens dikotomi är inte närvarande, även om vissa gamla medier oundvikligen halkar efter.

Formatet för Aftonbladet Morgon är inte nytt. Nyheter diskuteras och avhandlas, allvar och nöje blandas. Som en slags hybrid av ett snabbtalande radioprogram och klassisk morgontv, där det är ibland är svårt att veta skillnaden mellan underhållning och nyheter. Från en MMA-fighters nyttiga smoothie till fågelinfluensan på ett ögonblick.

Simon Sköld ab morgon 2Politiska kommentarer får också sin plats. I det första avsnittet av Aftonbladet Morgon (som sändes onsdagen den 19 november) var Rosanna Dinamarca (V) och Hanif Bali (M) med. Syftet var att diskutera Alice Bah Kuhnkes behandling i media. Dinamarca sa att ”vi har haft åtta år av icke-kulturpolitik”. Hanif Bali reagerade på ett förtjänstfullt moget sätt.

Bali Dinamarca AB morgon

Även om formen inte är ny, avger delar av Aftonbladets nya satsning ett eko av modern nyhetsförpackning. Sändningen delas upp i korta klipp. Det är klickokratin som bestämmer former. Alla nyheter ska kunna konsumeras med ett klick mellan Slussen och Stockholms Central. Vilket i sig varken är dåligt eller värt att förhindra utifrån något nostalgiskt behov av att bevara förflutna medieformer. Snarare är det intressant att se hur mycket nyheter blivit till en konsumtionsprodukt.

Den röda tråden för Aftonbladet Morgon är såklart den stressade morgonmänniskan, som förväntas kolla framför frukosten eller i mobilen. Plötsligt klipptes det över till när Fredrik Virtanen själv äter frukost och läser tidningen, i någon konstig metaversion av deras tilltänkta tittare.

Virtanen ab morgon

Ett problem med det konstanta flödet av nyheter och diskussioner om nyheter som Aftonbladet Morgon försöker uppnå är att det ibland blir för familjärt. När programledaren Karin Magnusson säger att Fredrik Virtanen normalt är ”vresig” undrar jag lite vad med hans inhopp som är relevant för tittaren. Ringer Magnusson bara upp en kompis vid frukosten och kollar läget? Flera andra gånger snubblar programmet över till det tonläget. Det kan säkert locka vissa tittare medan andra förloras när man blir osäker på om tittaren eller Aftonbladets kompisgrupp är den tilltänkta målgruppen.

Det är intressant att titta på Aftonbladet Morgon som ett tecken i tiden. Nya sätt att producera, distribuera, och framför allt paketera, nyheter, krävs.  När den ideala läsaren står på tunnelbanan med mobilen i handen och bara har 4 minuter innan nästa hållplats gäller det att fylla varje uttråkad minut.

Om bloggen

Veronica Eneskjöld är gif-entreprenör och student av politik och media. En ständigt aktiv twittrare som gif:ar och sammanfattar politik- och samhällshändelser för din skull.

Sök på Politism.se