Stäng
april 21, 2016
Margret Atladottir, redaktör
Telias vd Johan Dennelind snappar gratis. Foto: Maja Suslin/TT

Varför inte fri surf på journalistik, Telia?

Telias kunder får nu surfa fritt på ”sociala medier”. Låter toppen om du är Telia-kund. Men, det är bara de amerikanska storföretagens sociala medier som erbjudandet innefattar: Facebook, Instagram, Snapchat och Twitter till exempel. Det finns en hel del skäl att ifrågasätta detta. Som frågan om ett fritt internet, till exempel. Emanuel Karlsten skriver hos Breakit:

”Vi har alltså fått internetleverantörer som lämnat nätneutraliteten och insett att de kan tjäna pengar genom att skapa gräddfiler för vissa tjänster. Som tagit sig makten att avgöra vilka internettjänster som ska blomstra och vilka som ska dö.”

Vi är definitivt på väg bort från nätneutraliteten i och med erbjudanden som dessa. Och ja, det innebär en rejäl snålskjuts för de amerikanska jättarna på marknaden (som om de behövde en lol). Och det hade absolut varit härligt om snålskjutsen gick till bolag som betalar skatt i Sverige. Men frågan är om inte det finns ett ännu större problem med denna ”trend” bland operatörerna.

När ”filterbubblorna” är som allra störst på Facebook, när yngre generationer inte ser skillnad på en artikel från till exempel Fria Tider eller DN, när vi på allvar har stora problem med att allt fler ser just Facebook, en social plattform och INTE en publicist, som en nyhetsleverantör. När Sverige halkar rätt rejält ner på pressfrihetsindex, är det inte då läge att ge mediesajterna gräddfil? Varför vill Telia bidra till att stärka dessa ”bubblor”?

Vilken operatör erbjuder fri surf på de största nyhetssajterna? Vem ser nyttan i att öka medvetenheten, nyhetsläsningen, det kritiska tänkandet där ute? Någon?

PRESSRELEASER

från Cision

Sök på Politism.se