Stäng
september 12, 2016
Eric Rosén, chefredaktör
Vi måste bort från förseningar och tågkaos, in i framtiden. Foto: Johan Nilsson/TT

Vad ska vi med tågen till i framtiden?

Trafikverket tvingas sänka hastigheten på 69 järnvägssträckor i Sverige, eftersom underhållet är så eftersatt att rälsen inte längre bär tågen i hög fart. Trafikverkets presschef Bengt Olsson jämför det med att köra på grusväg, när han pratar med SVT. Att järnvägen är i så uselt skick innebär också att tågens punktlighet blir allt sämre. Tågstopp och förseningar har blivit den allmänna bilden av svensk spårtrafik.

Regeringen har höjt anslagen till järnvägsunderhåll – men Stefan Löfvens vallöfte om att helt förstatliga underhållet har inte hållits. Detta kritiseras bland annat av fackförbundet Seko, som driver kampanjen ”Spårfel med kravet på just ett förstatligande.

Gladare över kaoset och det uteblivna förstatligandet är de privata underhållsbolagen och börsspekulanterna. I tidningen Aktiespararen tipsade analytiker nyligen om att köpa aktier i branschen. Här finns möjlighet att casha in!

Efter åratal av försummelse av den svenska järnvägen har nu politikerna fått upp ögonen för behovet av ökade underhållsinvesteringar.
[…]
Sett till antal spårkilometer som behöver lagning och underhåll i Sverige är potentialen mycket stor i ett investeringscase […]

Medan regeringen funderar vidare på om järnvägsunderhåll gör sig bäst som ”investeringscase” eller grundläggande samhällsservice finns en del mer visionärt tänkande att fundera över.

DN Debatt skriver företrädare för SJ om nyttan med höghastighetsjärnväg, både som nyttig och effektiv infrastruktur och som nödvändig del av omställningen till ett klimatmässigt hållbart samhälle:

”Höghastighetsjärnväg kan ge oss en restid på två och en halv timme Stockholm-Malmö och två timmar Stockholm-Göteborg. I rusningstid skulle det gå ett höghastighetståg var sjätte minut från Stockholm mot Malmö eller Göteborg. I motsatt riktning blir det en avgång var tolfte minut mot Stockholm från både Malmö och Göteborg.”

Förutom att de i artikeln påvisar hur klimatmässigt självklart det är att flytta allt mer resande från flyg och bil till spår skriver de också om tågens absoluta överlägsenhet jämfört med andra persontransporter. Med tåg kan 1 000 personer var tredje minut nå samma destination. Det kan inget annat färdmedel konkurrera med.

Med de enorma problem som finns – och de lika stora möjligheter som tågtrafiken erbjuder – är det hög tid att debatten om infrastruktur för resande och transporter tar fart på allvar.

Hur ska vi få järnvägen att fungera för dagens behov? Hur ska den se ut om tio, 20 och 40 år? Vem ska äga den och underhålla den? Vad ska styra priset? Och hur påverkar svaret på dessa frågor klimatet?

PRESSRELEASER

från Cision

Sök på Politism.se