Stäng
mars 18, 2014
Eric Rosén, chefredaktör
Ni står väl inte och ljuger för barnen? Foto: Anders Wiklund / TT

Vad är ”nya jobb” i alliansens reklam?

Vi har tidigare pratat om hur ohederligt det är av alliansen att som om det vore en framgång tala om att ”200 000 nya jobb” tillkommit sedan högern vann makten.

Antalet nya jobb i absoluta tal  är ju inte intressant, inte om arbetslösheten fortfarande ökar.

Och det gör den. Dagens Nyheter hade till exempel denna pedagogiska bild på sina ekonomisidor häromdagen:

bild

När alliansen nu drar igång sin valkampanj med samma ”200 000 nya jobb” tror jag vi måste titta närmare på vad det är de skryter om i den bild de sprider som galningar just nu.

Bi_nX2UIAAAVfp_

Fredrik Reinfeldt kritiserade, innan han blev statsminister, alltid den tidigare S-regeringen för att ”gömma arbetslösa” genom att inte räkna dem som arbetslösa när de befann sig i arbetsmarknadsåtgärder och liknande.

När Reinfeldt nu är statsminister gör han inte bara samma manöver själv. Han räknar dessutom en hel del av de arbetslösa personerna i arbetsmarknadsåtgärder som ”nya jobb”. Till exempel 2 900 människor som befinner sig i fas 3. NYA JOBB. 14 900 i jobb- och utvecklingsgaranti. NYA JOBB. Och så vidare.

(Källan är  SCB:s arbetsmarknads- och utbildningsstatistik från 2011, men detta lär inte ha förändrats särskilt mycket i dag, i så fall vore det fint om alliansen redovisade detta.)

aku

Det finns alltid en differens mellan SCB:s statistik och arbetsförmedlingens statistik. Det är inget nytt. Men alliansen beskriver detta som faktiska ”nya jobb”, de resonerar inte om antalet sysselsatta (där man möjligen kan räkna bredare). Det är således inte en ohederlig argumentation längre. Det är en lögnaktig argumentation.

Kampanjen borde räknas om så att siffrorna blir sanningsenliga. För nu försöker Lööf, Reinfeldt, Björklund och Hägglund faktiskt att lura väljarna.

Sök på Politism.se