Stäng
mars 4, 2015
Jenny Bengtsson, medarbetare
Foto: Foto Björn Larsson Ask / SvD / SCANPIX /TT

Underbemannat SL ska jaga fuskare för att lösa krisen

I Stockholm fortsätter SL:s tidigare styrelseordförande Christer G Wennerholm att förneka problem. I en SvD-intervju i förra veckan hurrade han över att SL:s ekonomi inte alls är dålig. Det får nog betecknas som att slira något på sanningen.

Tidigare har SL varnat för stora nedskärningar. Priserna har höjts med flera chipspåsar. Underhållet på tågen har eftersatts. Facket har slagit larm.

Det är solklart för alla, utom möjligen för landstingspolitikerna, att SL är i kris. Och nu ska den lösas (igen).

Den här gången ligger en stor del i lösningen i att fuskarna ska haffas. Kontrollanterna ska sluta vara vänliga och serviceinriktade. De ska fälla hellre än fria. Till hjälp har de ordningsvakter som ska delta oftare vid biljettkontroller. Det ska börja tjuta i spärrarna igen när resenärer försöker planka igen, så att såväl andra resenärer som ordningsvakter och kontrollanter ska kunna agera. Arbetet ska riktas in mot de stationer i Stockholm som är mest drabbade av fuskåkare enligt SL:s egen statistik.
Silkesvantarna ska av.
Grovarbetarhandskarna ska på.

Kombinera det med högre pris på SL-kort så kan vi alltså vänta oss ett betydligt dyrare och klart sämre SL framöver.

Hur det kommer att gå för såväl SL som fuskåkarna är dock oklart. För biljettkontrollanternas fackliga representant Kebba Trawally finns det mycket större problem för SL.

Sök på Politism.se