Stäng
april 13, 2017
Eric Rosén, chefredaktör
Foto: Tomas Oneborg/TT

Tvinga inte in lastbilschaufförerna i skottlinjen

Det har snart gått en vecka sedan lastbilsattacken på Drottninggatan – och det är logiskt att man börjat diskutera om lastbilarna i yrkestrafik på något sätt kan säkras för att inte bli till vapen i händerna på terrorister.

Därför ska infrastrukturminister Anna Johansson (S) i dag träffa företrädare för branschorganisationer inom transportsektorn, lastbilstillverkare, kommuner och myndigheter. Men även på det här området gäller det att inte fatta förhastade beslut i affekt.

När fackförbundet Transports tillförordnade förbundsordförande Markus Pettersson i morse gästade SVT:s Gomorron Sverige lyfte han en aspekt vi nog är många som inte tänkt tillräckligt mycket på: Varje förändring som gör att en enskild förare tydligare kopplas till möjligheten att starta bilen gör förarna till måltavlor, för vem som helst som vill stjäla en lastbil – oavsett syfte.

Ett förslag som diskuterats efter fredagens fruktansvärda dåd har varit att kräva förarens fingeravtryck för att kunna starta lastbilen. Något som spontant kan låta smart men som alltså utsätter alla som jobbar med yrkestrafik för extra fara, och som när det gäller både terrordåd och stölder eller rån ökar risken för att förare attackeras och till och med dödas.

Detta är ett bra exempel på vikten av att inte hasta fram nya förslag utan att tänka två gånger. En insikt man får hoppas gäller lagstiftarna på alla områden där skärpningar nu diskuteras.

Sök på Politism.se

KOMMENTARER

Visa fler