Stäng
maj 12, 2016
Politism, redaktion
Förra året protesterade taxichaufförer i Paris mot tjänstern Uberpop. Nu läggs den även ner i Sverige. Foto: Bertrand Combaldieu/AP/TT

Till alla som sörjer att Uberpop försvinner

Eller till dig som hört att detta beror på regelkrångel och stelbenta sosse-Sverige:

På Twitter och Facebook frågar sig folk vad alla tonåringar ska göra nu. Tänk på alla 16-åriga tjejer som inte har så mycket pengar, men med hjälp av Uberpop har kunnat ta sig hem i trygghet. Och tänk på chaufförerna som har behövt lite extra pengar, som nu tappar sin extra inkomst. Varför kan inte dessa två bara få sköta sitt utan att staten lägger sig i? Som att Uberpop är en god problemlösare som glädjedödaren staten nu kommer och sabbar för (som vanligt när det händer något kul).

Ja, det är vad som cirkulerar.
De vill inte säga vad Uberpop egentligen är: Svarttaxi.

I mångas ryggrad sitter det inpräntat: Svarttaxi är något att undvika, något att vinka förbi och absolut inte hoppa in i ensam efter en krogkväll. Det var innan Uberpop gjorde det trendigt.

Att Uberpop är svarttaxi är inte min åsikt, utan något som domstol har kommit fram till 27 gånger i Sverige. När skattepengar ska användas till städhjälp och renoveringar, då säljs det in med argumentet att svarta jobb ska bli vita. Det är då tydligt att svarta jobb är något som ska minimeras, bort, inget att önska. Men för Uberpop verkar inte detta gälla.

Det har istället krävts att taxibolagen ska anpassa sig till den nya verkligheten.
Jo, absolut.
Men vet ni hur man ”anpassar” sig till att Uberpop kör för så lite pengar?
Jo, man måste isåfall sänka lönerna ordentligt för de riktiga taxichaufförerna.
Taxi Stockholm, som är de enda som har krav på kollektivavtal i Stockholm, har idag en garantilön på 18500.

Och förarna för Uberpop?

DN har exempel på förare som blivit fällda i domstol, efter att Uber garanterat dem att vad de gör är lagligt. De har alltså blivit lurade att köra svarttaxi.

”Uber tjänar pengarna medan förarna får ta smällen, säger Mustafa Al-Saraj, en av 21 förare som hittills dömts för svarttaxiverksamhet.”

DN beskriver hur en resa genom Stockholm på 20 minuter kostar ungefär 100 kronor. Per fullarbetad timme blir det ca 300 kronor. Då är det lön, sociala avgifter, bensin, allt som ska täckas på det, PLUS att Uber ska ha sin andel från föraren.

Vad är det kvar till chauffören? 100 kronor i timmen?
50?
30?
Jag har svårt att tänka mig att någon av dessa Uber-hyllare skulle tänka sig att själv jobba för den summan utan försäkring eller trygghet.

Nu sätts en bild av att regelkrångel gör att Uberpop försvinner.
Ja, detta stämmer om ”regelkrångel” betyder att svarttaxi är olagligt i Sverige.
Alla som hyllar att Uberpop har gjort det möjligt för 16-åringar att ta sig hem på kvällar, hyllar att 16-åringar har kunnat åka svarttaxi.
De hyllar att chaufförer lurats att köra svarttaxi.

Och när de ber resten av taxisverige att anpassa sig, då betyder det att alla som kör taxi lagligt ska sänka sina löner.

Linnea Swedenmark

PRESSRELEASER

från Cision

Sök på Politism.se