Stäng
juni 4, 2018
Eric Rosén, chefredaktör
Foto: Tobias Röstlund/TT

Tågen ska gå i tid – 700 miljarder till järnväg och väg

Förtroendet för att politiker ska lösa problemen som finns med tågtrafiken är inte särskilt stort. Alla vet hur svårt det är att komma fram i tid och hur ofta tåg blir stående eller avgångar inställda. Riksdagen – både vänster och höger – har en del att bevisa.

En ny jättesatsning visar att den rödgröna regeringen faktiskt vill göra just det: Visa att det här är viktigt och går att lösa.

Det är lätt att det blir mycket snack och liten verkstad när det kommer till infrastruktursatsningar. Visioner blir till småduttande. Så är inte fallet när regeringen nu presenterar en satsning på totalt 700 miljarder kronor. Inte växelpengar direkt. Men det är vad som krävs för att bygga ut och rusta upp järnvägar, vägar och farleder under de kommande tio åren.

Sveriges Radios Ekot sammanfattar:

”Planen innehåller en mängd olika projekt över hela landet. Bland de större märks Norrbotniabanan mellan Umeå och Skellefteå, utbyggnad av Sydostlänken, flera investeringar i slussar och farleder och mötessepareringar på vägar med låg säkerhetsstandard, till exempel på E20 mellan Örebro och Göteborg.

125 miljarder kronor satsas på drift och underhåll av järnvägar, 164 miljarder till drift och underhåll av statliga vägar samt 333,5 miljarder till utveckling av transportsystemet.”

Det här innebär nu inte att tågen kommer att börja gå i tid lagom till valet, även om S och MP nog skulle önska det. Men det innebär att de kanske gör det så småningom. Och det är helt nödvändigt, både för medborgarnas vardagliga behov och för att tågresandet ska kunna bli det verkliga alternativ klimatomställningen kräver.

Sök på Politism.se