Stäng
februari 2, 2018
Eric Rosén, chefredaktör
Michael Storåkers totalsågar Svenskt Näringsliv. Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT

Svenskt Näringsliv – för de rika men inte särskilt kloka

Näringslivshögern ligger bakom flera stora satsningar de senaste åren, privatfinaniserade Kvartal och organisationsfinansierade Arbetsmarknadsnytt för att nämna två.

Dessutom lägger de enorma summor på påverkan i andra format – specialsajter om olika viktiga ämnen, och på dyra bilagor i papperstidningar. Problemet är att de ändå inte får den utväxling de hoppats på. Medborgarna vill till exempel fortfarande få bort vinstintresset ur välfärden och ha mer ekonomisk jämlikhet och mindre klyftor.

Michael Storåkers är en respekterad reklambyråentreprenör och företagsledare. Dessutom en av de som låg bakom Moderaternas kommunikation när partiets stöptes om till ”Nya Moderaterna” och lyckades nå väljargrupper som aldrig förr röstat på partiet. I en krönika i Dagens Industri underkänner han Svenskt Näringslivs arbete i grunden:

[Svenskt Näringsliv] ”har 800 miljoner kronor i budget varje år för politisk påverkan. Dubbelt så mycket årligen som alla partier ihop inför valåret. ‘Vad fan får jag för pengarna’ sa Leif Östling, Svenskt Näringslivs dåvarande ordförande. Bra fråga.”

Han berättar att han med jämna mellanrum under de senaste decennierna träffat företrädare för organisationen, och att det för all del rör sig om välutbildade och kapabla personer. Men han undrar varför ”leveransen uteblir när de arbetar i grupp”, kritiserar hur organisationen är uppbyggd och landar till slut i att Svenskt Näringsliv tycks vara en organisation för ”de rika, men inte särskilt kloka”.

Det är en sågning som heter duga. Och som om inte annat kan inspirera oss som står till vänster i politiken. Högern kan ha närmast oändliga resurser. Men vi har en avgörande fördel. Det stora flertalet i Sverige håller med oss i avgörande frågor, trots all lobbyism, trots alla miljoner. Om inte det är en anledning att känna viss entusiasm inför valåret vet jag inte vad som är det.

PRESSRELEASER

från Cision

Sök på Politism.se