Stäng
januari 24, 2018
Eric Rosén, chefredaktör

Så har moderatkampanjen inspirerats av SD

Den moderata kampanjen i Stockholms kollektivtrafik är mycket framgångsrik.

Med skyltar som ”Tack the police”, ”Aina ska med” och mer bisarra ”Det vanligaste tjejnamnet i stan ska inte vara ett skällsord” har de framgångsrikt trängt igenom bruset och hamnat i centrum.

Och en anledning till varför den har lyckats så bra är att Moderaterna har inspirerats av Sverigedemokraterna. Det säger jag inte för att klumpa ihop dem, tvärtom har jag skrivit om hur även arbetarrörelsen har en del att lära av SD:s strategi.

I detta fall har M använt sig av ungefär samma metod som när SD ”bad om ursäkt” för ”röran” som orsakas av människor från andra länder som tigger. Affischerna väckte rättmätigt raseri och protester, budskapen revs ned. Hela motorn i kampanjen var de politiska motståndarnas reaktioner. Samma sak gäller här: Här finns inga formuleringar där man presenterar politiska lösningar eller pekar på sakpolitik. Moderaternas kampanjs framgång beror bara på att den inriktar sig på att provocera många av de som aldrig skulle rösta på M.

Räkna med att vi får se mycket mer av det framöver. Från såväl SD och M som de andra partierna. Det betyder inte att vi ska sluta reagera på tokigheter och dumheter. Det måste man göra. Men vi bör vara medvetna om att detta är en uttalad strategi och att mottagarens ilska är en del av budskapet.

PRESSRELEASER

från Cision

Sök på Politism.se