Stäng
december 21, 2014
Eric Rosén, chefredaktör

Överklassen håller koll på oss

Det har talats en del om de olika verkligheter man möter online beroende på vem man är.

En vänstergubbe som jag ser sällan i mina flöden den sexistiska hatsatir som sprids om till exempel Gudrun Schyman eller den rasistiska flodvåg som forsar fram i andras facebookflöden. Många andra ser i sin tur sällan de texter jag läser och delar som ”kloka” och ”rimliga” av ”bästa” skribenten.

Aftonbladets Ehsan Fadakar skrev en intressant text om detta när han experimenterade med olika identiteter på facebook.

Häromveckan fick jag, när jag fick fatt på ett nummer av tidningen Connoisseur, en liten inblick i ytterligare en verklighet.

Tidningen, som bara skickas till rejält rika, levereras bland annat med reklam för hur man kan ta sig förbi jobbiga vårdköer om man bara är beredd att betala för sig.

I övrigt innehåller tidningen bland annat en lyxreseguide till Mauritius och ett reportage som tar riskkapitalisterna i försvar. Där får miljardären Harald Mix förklara hur härligt riskkapital ändå är. Det konstateras att riskkapitalbolagen inte hade kunnat attrahera 400 miljarder kronor i kapital om de inte gjorde bra grejer (”knappast!”).

Men roligast av allt är kanske att läsa Johan Hakelius krönika i Connoisseur. Hakelius är till vardags Aftonbladetkolumnist men rapporterar här direkt till rikingarna vad dårarna i de lägre klasserna ägnar sig åt:

”Det finns en liten chans att du som läser det här äger en tidning. Det är åtminstone betydligt mer osannolikt att du blivit miljonär på att skriva långa, gnälliga artiklar om strukturellt förtryck”, inleder Hakelius och konstaterar sedan hur skönt det är med segregationen, och att ”få vara i fred”.

Hakelius uppmanar läsaren, tidningsägaren, att inte vara så rädd för att lägga sig i vad som står i tidningen. Han varnar för kultursidorna och ledarsidorna. Han beklagar att texter om begrepp som ”rasifierad” förekommer och att ord som ”maktstrukturen” numera ges utrymme.

Förutom att det är komiskt och att Hakelius bylinebild i Connoisseur är en oljemålning är det en viktig påminnelse om överklassens existens och att de för ett samtal om hur de ska få tyst på oss. Det är lätt att glömma bort.

PRESSRELEASER

från Cision

Sök på Politism.se