Stäng
mars 16, 2018
Eric Rosén, chefredaktör
Foto: Kallestad, Gorm/AP/TT

Nu börjar medierna fatta att klimatjournalistik intresserar

Det rör äntligen på sig i klimatdebatten.

Länge har det varit en orubblig sanning bland opinionsbildare och journalister att det här med klimat inte lockar någon läsning. Att det är ett av de ämnen man skriver för att det är ”viktigt ändå”, vid sidan av mer klickvänlig bevakning av personkonflikter och spelteoretiska resonemang. Text efter text om klimatet har skrivits, ibland har det pliktskyldigt lyfts i SVT:s debattprogram eller Sveriges Radios nyhetsfördjupande sändningar.

Men något har hänt. Engagemanget kring frågorna växer. I dag kan klimatdebatten snabbt ta sig in bland de ämnen som lockar flest läsare. En hoppfull utveckling i sista sekunden. Engagemanget leder också till bättre bevakning. Vi ser nu ambitiös och pedagogisk klimatjournalistik i de flesta stora medier. Bland annat SvD, DN och ETC visar på goda exempel. Expressen försöker spotta upp sig, inte minst på kultursidorna där klimatdebatten varit årets hittills stora snackis, ur flera perspektiv.

Sorgebarn är fortfarande Aftonbladet, SVT och Sveriges Radio, som samtliga ligger långt efter. Kanske förändras det först när de inser att klimatjournalistiken inte bara är viktig – utan också relevant för breda läsargrupper.

Ett läsvärt och lättillgängligt exempel på bra klimatjournalistik från den senaste veckan är SvD:s genomgång av vad flyget till Thailand kostar egentligen, om flyget betalade lika mycket i miljöskatter och moms som annan verksamhet. (Spoiler: Priserna skulle dubblas utan skattepolitisk dopning av flyget.)

Två andra exempel är ETC, som visar på det breda stöd som finns i Sverige för utfasning av klimatskadliga subventioner, och tidningen Arbetet, som beskriver hur en omställning till gröna jobb ger fler människor arbete i fattiga länder.

Frågan är viktig, för allas vår överlevnad. Det vet alla. Men att den också väcker större och större intresse hos mediekonsumenter bör nog fler inse. Medier som inte begriper detta kommer att uppfattas som mer och mer omoderna för varje månad som går.

PRESSRELEASER

från Cision

Sök på Politism.se