Stäng
mars 12, 2018
Eric Rosén, chefredaktör
Bild från när taxiförare i Grekland demonstrerade mot Uber. Foto: Petros Giannakouris/AP/TT

Nu blir det svårare för fultaxi

Taxibranschen har för många varit en sorglig historia länge. Låga löner, usla arbetsvillkor och väldigt få aktörer med kollektivavtal.

De senaste åren har den dessutom utmanats av nya aktörer, som vill dumpa villkoren ytterligare. Genom att satsa pengar på teknik och apputveckling har bolag som till exempel Uber blivit populära, samtidigt som de gjort taxiyrket ännu mer utsatt och osäkert för förarna.

Men den här rätt läskiga utvecklingen kan faktiskt stoppas. Det började med att svarttaxivarianten Uber Pop stoppades av hårdare regler. Då försökte Heetch slå sig in på marknaden med en egen variant på svartaxi. Nyligen kom det glädjande beskedet att Heetch pausar en del av sin verksamhet, sin ”samåkningstjänst”, efter en dom i tingsrätten. Nya liknande tjänster, som rör sig i lagens gråzoner, dyker upp hela tiden.

Och nu meddelar regeringen och infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) att ytterligare regleringar är på väg. Kontrollen av taxiverksamheter ska skärpas, framför allt med hårdare krav på de som kör utan taxameter. DN sammanfattar:

”Taxibranschen delas upp i två kategorier – en för de med taxameter och en för de utan. Företagen utan taxameter tvingas använda sig av en beställningscentral som lagrar information om resan. 

En kund som ska åka utan taxameter måste alltid få ett fast pris från beställningscentralen innan resan. Beställningscentralerna ska kunna skicka underlag för skattekontroll när det begärs. 

Möjligheten till dispens för taxi utan taxameter tas bort.”

Kanske väcker regleringarna en viss irritation hos till exempel Uber. Men det är ett vettigt steg att ta, om vi vill ha en marknad där även taxichaufförer har bra arbetsvillkor och där fusk eller skatteundvikande stävjas.

Sök på Politism.se