Stäng
juni 14, 2018
Eric Rosén, chefredaktör
Foto: isabell Höjman/TT

Mobilisera online – eller dö

Om valet avgörs på internet finns det redan en vinnare, konstaterade vi på Politism i december. Vi syftade på Sverigdemokraterna, och den digitala folkrörelse de byggt upp.

Orsaken är alltså inte i första hand fake news, påverkansoperationer från Ryssland eller trollfabriker i andra länder. Tvärtom handlar det om en mycket enkel sanning. Politiske strategen Scott Goodstein, som har jobbat med både Barack Obamas och Bernie Sanders kampanjer digitalt, sammanfattar det mycket rakt:

”Har du inte en initierad, inspirerad väljarbas som vill komma ut och arbeta för dig, som vill dela ditt budskap i sin facebookfeed, så når du inte majoriteten.”

När Aftonbladet i en ny artikel ser över hur mycket engagemang de svenska partierna skapar i sociala medier blir det tydligt:

”Bara ett riksdagsparti har lyckats. Att Sverigedemokraterna är överlägsna de andra på sociala medier skrev vi om redan i mars. Sedan dess har partiets dominans bara ökat – och det rejält. Den senaste månaden har SD:s inlägg på Facebook fått 480 000 interaktioner. De andra riksdagspartierna fick 370 000 – tillsammans. SD:s andel av alla lajks, kommentarer och delningar var alltså nästan ofattbara 57 procent.”

Den som tror att detta inte kommer att påverka valresultatet i någon större utsträckning är naiv. Det är inte bara Brexit, Corbyn, Sanders och Trump som burits fram av engagemanget i sociala medier. Det är även högerextremister i Tyskland – och nu senaste högerextrema Lega i Italien. Efter att de sensationellt vann makten i vårens val pekade de själva på en viktig förklaring till framgångarna:
– Tack gud för internet, tack gud för sociala medier, tack gud för Facebook, sa partiledaren Matteo Salvini, enligt Aftonbladet.

Om Sverige liknar andra länder – och det gör vi allt mer sett till de digitala strukturerna kring politik och opinionsbildning, det är samma verktyg där som här – finns alla möjligheter för Sverigedemokraterna att nå chockresultat i september. Även de opinionssiffror vi ser för dem i dag kan komma att överträffas med råge. Det här är ett faktum vi inte kan tänka bort eller bara hoppas ska vara osant just i Sverige. Tvärtom måste partier, opinionsbildare och organisationer som vill påverka valet förhålla sig till detta.

Den goda nyheten är att det finns möjligheter att åstadkomma snabb förbättring. Att mobilisera och navigera i onlinevärlden och de sociala medierna tar inte lång tid. Om rödgröna partier satsar stort på detta under de 87 dagar som återstår till valdagen den 9 september kan det göra stor skillnad. Men det kräver ett fokus, ett engagemang och även här – något som mobiliserar gräsrötter och sympatisörer. De måste få folk att – likt SD-väljarna – ägna sin fritid åt att diskutera politiken, förslagen och framtiden i sociala medier. De måste få ut sina folkvalda i dessa forum i mycket större utsträckning än i dag.

Många riksdagsledamöter är i dag helt frånvarande i de samtal som förs online, vilket i princip är tjänstefel. Inom till exempel socialdemokratin tycks det ibland som att de politiska samtalen har outsourcats på tjänstemännen. Det får de ofta skäll för. Men vänd också på frågan: Varför tar inte de folkvalda större plats? Det finns inga ursäkter. I alla fall inte om vi vill göra allt vi kan för att undvika en sverigedemokratisk succéhöst.

PRESSRELEASER

från Cision

Sök på Politism.se