Stäng
januari 10, 2017
Eric Rosén, chefredaktör
Nej, alla företagare vill inte samarbeta med SD. Foto: Jessica Gow/TT

Litar DN och Expressen på ”Den Nya Välfärden”?

Högertankesmedjan ”Den Nya Välfärden” har varit ut och hittat på. Det är i en helsidesannons i DN som de skriver att regeringen måste fällas – och att alliansen ska ”bita huvudet av skammen och tåla Sverigedemokraternas stöd”. Och visst kan en tankesmedja skriva så i en annons, om de vill.

Problemet är att artikeln är undertecknad av ungefär 150 olika företag. Företag som inte informerats om att de deltar i en kampanj för att ta makten med hjälp av Sverigedemokraterna. Och då är man ute på riktigt djupt vatten.

Företaget Textalk i Mölndal skriver på sin blogg att de inte står bakom texten. Ringcentralen i Storuman kände inte heller till att de påstods stå bakom kampanjen, berättar Folkbladet.

Ledarskribenten Jonas Bergström på Folkbladet berättar om fler företag som ofrivilligt står med, och dessutom att det inte är första gången det sker. The Body Shop har tidigare funnits med som undertecknare på en text från Den Nya Välfärden med samma budskap.

Vi får nog räkna med fler liknande utspel från tankesmedjan. De har köpt dyra hel- och halvsidesannonser i Expressen och DN regelbundet de senaste åren, med ungefär samma argumentation. Och frågan är hur tidningarnas annonsavdelningar ska förhålla sig till Den Nya Välfärden som annonsör framöver? DN har tidigare accepterat mycket märkliga annonser. Den gången försvarade man sig med att man gjort en ”faktagenomgång”. Det måste man ha missat den här gången. För det är precis så som Jonas Bergström skriver i sin text:

”Så nästa gång Den Nya Välfärden eller den så kallade Företagarombudsmannen säger sig representera småföretagare: lita inte på dem.”

Sök på Politism.se

KOMMENTARER

Visa fler