Stäng
augusti 28, 2013
Eric Rosén, chefredaktör
Kom och flyg med BLÄÄÄÄ Airlines. Foto: PONTUS STENBERG / SCANPIX

Kommunerna kan stänga dörren för Ryanair

Väldigt många av oss har flugit med Ryanair vid något tillfälle, till Berlin, Barcelona eller London eller så. De är ju ofta billigast. Men vad vi som åker vinner i pris förlorar någon annan i lön eller arbetsvillkor. Fler och fler avstår därför när de lär sig mer om det där läskiga företaget. Och visst hjälper det om kunder bojkottar ett dåligt företag. Men intressantare är kanske att titta på hur man verkligen kan påverka dem.

På onsdagen sammanfattar TCO:s chefsjurist Samuel Engblom vad som kan göras, efter den senaste tidens rapporter om att piloterna tvingats bilda ett hemligt nätverk eftersom traditionell facklig organisering leder till hot om omedelbart avsked.

– Ryan Airs affärsmodell vilar på tre ben. Marknadsföring som går ut på att all publicitet är bra publicitet. Det andra är att dra ner kostnaderna. Det sker genom låga löner, att bolaget är antifackligt och bara anställer i länder där det är svårt att utöva fackliga rättigheter och genom avancerade skatteupplägg. Det tredje benet är att man flyger på mindre flygplatser, som Skavsta utanför Nyköping, där kommunerna får betala till bolaget enligt delvis hemliga avtal, säger Samuel Engblom till TCO-tidningen och fortsätter:

– Det finns alltså ett antal svenska kommunpolitiker som borde ta sitt ansvar. Så arbetsmarknadsministern kan ju börja med att uppmana sina partivänner att ta sitt ansvar. Hon kan också ge den parlamentariska utstationeringskommittén ett tilläggsdirektiv att titta på det här, för det är rättsligt ganska komplicerat.

 

Sen är det förstås bra att fortsätta avstå Ryanair också som privatperson, inte minst av skälen nedan:

PRESSRELEASER

från Cision

Sök på Politism.se