Stäng
december 11, 2015
Eric Rosén, chefredaktör
Foto: Pontus Lundahl / TT

Klimatskandalerna haglar – Trafikverket mörkar miljösanningar

Häromdagen avslöjade SVT Nyheter en rejäl skandal: Företag som SKF och Volvo lägger en massa pengar på lobbyism mot progressiv klimatpolitik. Detta via organisationen NMA, som lägger bara de senaste fem åren lagt ner över 100 miljoner dollar på lobbykampanjer mot sol- och vindkraft – för kolkraft.

Avslöjandet visar på ett djupt hyckleri från storbolag som låtsas värna miljö- och klimatfrågor.

Men ingen vill ha dålig PR, så Volvo och SKF förklarar när de konfronteras att de ska lämna den amerikanska kollobbyn (bolag som Sandvik, med flera, är dock kvar…).

I dag möter vi ännu en svensk klimatskandal.

Sveriges Radios Ekot berättar här hur statliga Trafikverkets undanhåller viktiga sanningar om klimatet. När verkets underlag lämnades över till regeringen inför nästa års stora infrastrukturproposition lyfte Trafikverkets ledning ut en 120-sidig rapport om klimatpåverkan innan. Det avslöjar anonyma tjänstemän för SR:

”I den stoppade klimatrapporten är slutsatsen att bil- och lastbilstrafiken måste minska kraftigt för att nå målet till 2030, vilket skulle kunna kräva obekväma politiska beslut.

– Man vågar inte ta itu med det. Det skulle rucka världsbilden för både politiker och tjänstemän på alla nivåer, säger tjänstemannen på Trafikverket.”

Från Trafikverkets ledning rycker man på axlarna och avfärdar kritiken helt. Man säger att direktiven helt enkelt inte efterfrågade den typen av klimatanalys och att den som inte håller med inte läst direktiven (något som i praktiken innebär att man menar att det är regeringen som inte ens velat ha svar på frågan).

Förfarandet känns bekant, hälso- och miljöskandaler är urtypen av problem vi är bäst på att förstå när vi tittar tillbaka på dem i reflekterande dokumentärer 20 eller 30 år senare, när konsekvenserna redan är fruktansvärda. Då är vi duktiga på att ställa rätt frågor. Och på att undra ”Varför gjorde ingen något? Vi visste ju? Alla signaler fanns ju där? Varför reagerade vi inte tidigare?”

Den här gången kan vi fortfarande göra rätt. Regeringen bör därför omedelbart efterfråga den 120-sidiga rapport Trafikverket lyft ut – och dra de politiska slutsatser som är nödvändiga.

PRESSRELEASER

från Cision

Sök på Politism.se