Stäng
maj 15, 2015
Politism, redaktion
Foto: Svenska Freds

Jesper Dahl: ”Svenska Freds gör HBTQ-rättigheter till en punchline”

I början av veckan lanserade Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen tillsammans med en reklambyrå en kampanj vid namn “The Singing Sailor”.

Den framgångsrika och internationellt uppmärksammade kampanjen går ut på att man har sänkt ner en sändare med en karikatyr av en homosexuell matros som uppmanar ryska homosexuella att åka till Sverige genom morsekod. Genom att sänka ner denna sjöman skämtsamt döpt till Fred hoppades man rikta fokus på alternativa lösningar på konflikter.

I stället skapade man en, eftersom jag och flera andra med mig fann kampanjen homofobisk.

När jag frågade föreningen fick jag svaret att det inte var deras avsikt att vara homofobiska, vilket inte spelar någon roll eftersom de inte rullat tillbaka kampanjen eller erkänt sitt fel. Oavsett om avsikten är att vara homofob eller ej så kan något vara det, på samma sätt som ens avsikt inte avgör om ens handling är rasistisk eller sexistisk.

Låt mig förklara varför jag tycker att den här kampanjen var olycklig, borde återkallas och att en ursäkt bör riktas till HBTQ-personer:

1. Homosexuellas situation i Ryssland är inget att skämta om.
Homosexuellas situation i Ryssland har de senaste åren förvärrats. Vi har sett rapporter om medborgargarden som själva tagit på sig att hitta, håna och skada homosexuella. I ett klimat där nationalismen och homofobin ökar, tror man att det blir bättre för homosexuella om omvärlden hånar landet för den hållningen? Det tror inte jag. Jag tror att det förvärrar situationen och ökar risken för hatbrott mot en redan väldigt utsatt grupp.

2. Svenskt mottagande av HBTQ-flyktingar.
”This way if you are gay” är meddelandet som sonarsystemet skickar ut. Men hur ser det egentligen ut för HBTQ-flyktingar i realiteten?

De senaste åren har Migrationsverket försökt utvisa ett flertal personer som sökt skydd på grund av förföljelse i hemlandet. Enligt RFSL avslår Migrationverket ansökningar med motiveringen att man kan leva gömd i sitt hemland. Hur säkert låter det att uppmana folk att fly till Sverige med sådan politik?

3. Karikatyrer av homosexuella är homofoba oavsett avsikt.
Det går inte att undgå. Karikatyrer av en grupp är diskriminerande oavsett avsikt. Att välja att låta en karikatyr av en homosexuell sjöman vara huvuddelen i en kampanj som inte på något sätt handlar om HBTQ-rättigheter är fel. Kampanjen använder bilden utan att låta några pengar gå till HBTQ-rättigheter i Ryssland. De insamlade pengarna går direkt till den egna verksamheten.

Gör ett tankeexperiment. Byt ut gruppen ni använder mot en annan utsatt grupp. Känns det fel? Fick ni en klump i magen? Bra. Då ska ni nog inte använda er av en utsatt grupp i er kampanj.

4. “Gay since 1944…”
Genom att använda sig av ett datum som markerar när homosexualitet blev laglig i Sverige så ser man förbi det faktum att homosexualitet klassades som en sjukdom fram tills 1970-talet, och att vi inte fick fulla rättigheter fram tills senare och fortfarande inte anses lämpliga att lämna blod. Vilket leder oss in på punkt 5.

5. Hatbrotten i Sverige ökar fortfarande.
Som skribenten Maria Ramnehill påpekade på twitter hade det varit klädsamt om kampanjen väntade tills folk faktiskt inte misshandlades för sin sexualitet i Sverige, för det sker och är det då verkligen läge att låtsas som att så inte är fallet utan måla upp en bild om att allt är frid och fröjd här? Glömmer man då inte bort alla de HBTQ-människor som inte känner sig säkra, utsätts för hatbrott och inte kan leva öppet, och sker kampanjen inte då på deras bekostnad?

Så. Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen, ert arbete är viktigt nog för att ni inte ska behöva använda homofoba stereotyper i er kampanj.

Jag förstår att ni tycker att ni har hittat en rolig kampanj och att ni är glada över den uppmärksamhet den fått, men ni använder homosexuellas utsatta situation i Ryssland som en punchline i en kampanj om något helt annat.

Jesper Dahl.

Sök på Politism.se