Stäng
juli 30, 2018
Sara Martinsson, skribent
Dua Lipa var den enda kvinnan bland nio huvudakter på Roskildefestivalen 2018. Foto: Joel C Ryan/Invision/AP

Jämställd svensk festivaltrend på export

I Sverige är festivalsommaren mer jämställd än någonsin. Nu börjar även internationella aktörer fatta grejen med att ställa fler tjejer på scen.

Icelandic Airwaves äger rum först i november i Reykjavik. Men redan nu är lineupen klar, och har genererat en hel del uppmärksamhet. Inte för att den är full av spektakulära namn. Utan för att den består av lika många kvinnliga som manliga akter. Bland annat lyfter New York Times upp festivalen som ett föredöme, och skriver att den kommer att sätta press på fler att se över könsfördelningen bland akterna.

I svensk kontext framstår faktumet att 50/50 på en festival blir en världsnyhet möjligen märkligt. Här hade ju Queens of Pop, med bara kvinnor på scenerna, premiär i Helsingborg i helgen. Och i slutet av augusti är det dags för Statement festival i Göteborg, världens första festival helt utan cis-män. Putte i Parken, gångna helgen i Stockholm, hade bara kvinnor på scenen. Dessutom är årets upplaga av Way Out West nästan helt jämställd, med en liten övervikt åt fler kvinnor.

I Sverige har vi efter ett par års ökenvandring genom oändliga mansnamn på festivalernas affischer äntligen sett ett trendbrott. Men runt om i världen ligger man fortfarande långt efter. Till exempel hade årets Roskilde endast en kvinna, Dua Lipa, bland de nio huvudakterna, skriver New York Times.

Även Glastonbury i England har fått kritik för att vara mansdominerat i överkant. Kanske kan uppmärksamheten kring Icelandic Airwaves inspirera fler att se över sina bokningar. Den gamla naturlagen att bara killar kan stå på rockscener är som bekant sedan länge utdaterad.

Sök på Politism.se