Stäng
november 3, 2014
Margret Atladottir, redaktör
Foto: Fanni Olin Dahl/TT

Hippa kattungar men frågorna är för många

Uber har verkligen blivit alla hipsters favvotransportmedel sedan lanseringen 2009. Man finns för närvarande i 45 länder, 100 städer och värderas till 15 miljarder kronor.

Alla älskar Uber och deras ”cute and quirky” marknadsföring. Förra veckan firade till exempel företaget ”National Cat Day” genom att låta kunder i New York, San Fransisco och Seattle boka en kattunge via deras app för 15 minuters ”cuddling”, för endast 20 dollar. Stor sociala medier-succé. Jättegulligt.

Men något som inte är lika gulligt är storföretag som är strejkbrytare, och som till och med sänker priserna för att locka till sig kunder när andra strejkar för sina rättigheter.

Alla är nämligen inte så förtjusta i Uber och deras metoder att slå sig in på taximarknaden. Uber har fått kritik för bland annat sättet man rekryterar chaufförer på, för ”ranking”-systemet på vilket chaufförer kan få kicken om passagerarna inte ger dem tillräckligt höga betyg. Och på Slate undrar man om Uber är ärliga med vad deras chaufförer egentligen tjänar. (Man marknadsför sig genom att påstå att de tjänar svinbra, men ingen kan bevisa detta.)

I Sverige marknadsför Uber sig genom bland annat, lätt oklara, Facebookannonser som denna:

Skärmavbild 2014-11-03 kl. 10.58.14

Uber satsar nu stort på samåkning för privatpersoner, med tjänsten ”Uber Pop”. Men frågan är hur pass lagligt det är? Rör det sig om dåligt maskerad svarttaxi? Hur tryggt är det? Uber må vara smidigt för användarna, men hur har chaufförerna det? Frågorna är många. Lite för många för att köpa hela konceptet med hull och hår.

Trots att de är hippa och gillar gulliga katter.

PRESSRELEASER

från Cision

Sök på Politism.se