Stäng
november 4, 2016
Eric Rosén, chefredaktör
Nya SD-borgen. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Grand Hotels goda rykte smutsas ned av högerextremisterna – tusentals protesterar på hotellets facebooksida

Det är alltså i dag som Grand Hotel i Stockholm slår upp portarna för Sverigedemokraterna och en rad framstående namn från Europas extremhöger. Där håller de hov, festar loss och delar ut pris till en ökänd rasist.

För hotellets personal är situationen förstås inte särskilt rolig. Många som arbetar på Grand Hotel är människor som personligen känner sig hotade av högerextremister. Att de ska tvingas passa upp på just dessa personer känns ”vansinnigt”, berättar en av de anställda för ETC.
– Ingen ska behöva göra det här. Vi har jättemånga med olika etniska bakgrunder på hotellet, säger en anställd som vill vara anonym till ETC.

För ett par år sedan hade det antagligen varit fullkomligt otänkbart för att Grand Hotel att släppa in den här rörelsen, men som alla märker normaliseras SD och deras kompisar snabbt.

”De har en plan. Tanken är att gå in och förstöra så mycket som möjligt.”

Så sa Investors ordförande Jacob Wallenberg om Sverigedemokraterna så sent som 2014. Samma Investor som alltså äger Grand Hotel och som nu välkomnar samma parti med öppna armar.

Det är anmärkningsvärt, men det är kanske inte helt ologiskt. SD har under de senaste åren uppvaktats intensivt av lobbyister från det svenska näringslivet. Ett umgänge som lett till att Sverigedemokraterna ändrat sin politik i flera frågor, framför allt när det gäller vinst i välfärden. Ett område där Investor och Wallenbergsfären har stora intressen.

Och även om pengar inte luktar är det rätt många som känner stanken från Grand Hotel just nu. Det märks på deras Facebooksida, där hotellets betyg sjunkit rejält på bara ett dygn. Aftonbladet berättar att fler än 1 000 nya recensioner som ger hotellet lägsta betyg inkommit sedan extremhögerns festligheter på Grand Hotel började diskuteras. Även om det inte påverkar kvällens kalas är det ett rätt bra sätt att visa att man tycker att det spelar roll hur företag agerar.

Den som vill uttrycka sitt missnöje med hotellets agerande ytterligare går med fördel in på Google och TripAdvisor och recenserar hotellet där också. Då ser även fler internationella besökare vilka val Grand Hotel har gjort.

PRESSRELEASER

från Cision

Sök på Politism.se