Stäng
januari 10, 2017
Politism, redaktion
Foto: koeniggalerie.com

”Fuel to the fire” synar en militarisering av polisen

Texten publiceras i ett samarbete mellan Tensta Konsthall och Politism.

Asrin Haidari skriver om Natascha Sadr Haghighian som är aktuell med utställningen ”Fuel to the Fire” på Tensta konsthall, till 15 januari. Verket berör militariseringen av polisen, fotografier som vittnesmål och institutionalisering av rasism och våld med utgångspunkt i händelserna i Husby 2013 där 69-åriga Lenine-Relvas Martins dödades av polisen i sin lägenhet, och en kedja av oroligheter drog genom Sverige.

Brutala konfrontationer mellan demonstranter och representanter för den statliga makten är numera vardagsmat i medier och flöden. Ett aktuellt exempel var de fredliga demonstranter i Standing Rock, i North Dakota, som bemöttes av tungt militariserad polis med vattenkanoner och tårgas. Hur kan vi bättre förstå den militariserade samtiden? Och vad vet vi egentligen om den vapenindustri som hjälper stater att hålla ”ordning” på sina medborgare?

Konstnären Natacha Sadr Haghighian (Berlin/Tehran), som enligt mig tillhör en av samtidens mest intressanta, utforskar just militarisering i det nya politiska landskapet. Med sitt verk ”pssst Leopard 2A7+” tar hon grepp om frågor som berör krigsföring och den moraliska skuld hos länder som ser vapenexport som en garanti för det egna landets ekonomiska stabilitet.

Verket har bland annat visats på ett galleri i Berlin och en konstbiennal i Gwangju i Sydkorea. Jag såg det första gången förra året, i en gammal möbelfabrik som blivit konsthall i Beirut. Utanför på stadens gator pågick stora och våldsamma demonstrationer mot en korrupt stat som inte ens klarar av att hantera sin sopsortering.

Den tyska vapentillverkaren Krauss-Maffei Wegmann levererade nyligen det första partiet av stridsvagnen Leopard 2A7+ till Qatar. Den är specialdesignad för att kontrollera just upplopp och massprotester i stadsmiljöer. Tyskland är i dag världens tredje största vapenexportör och att sälja leoparden till Qatar var resultatet av ett historiskt beslut, då Tyskland tidigare haft en restriktiv hållning gällande vapenhandel med auktoritära stater.

Haghighians stridsvagnskopia är exakt i skala. På den låga plattformen täckt av grönt, vitt och blått lego i pixlat kamouflagemönster ligger ett antal hörlurar. Bland de olika ljudspåren hörs bland annat ”The Beginning of a Long Happy Marriage?”, en inspelning där Angela Merkel och Qatars emir Tamim bin Aamad Al Thani, deklarerar sin allians i Berlin 2014. I ”Leopards in Kurdistan” låter det som om inspelningsutrustningen hamnat i rundgång eller ett ljudspår genom brustna högtalare. Långt borta hörs kurdisk musik: vacker sång och det karaktäristiska flöjtinstrumentet duduk. En mansröst sjunger ut sin förtvivlan på kurdiskt musikaliskt manér.

Även lastpallarna som legoplattformen vilar på blir i sammanhanget betydelsefulla. Det är så kallade EU-pallar, en symbol för frihandel, som en påminnelse om hotet att stridsvagnen framöver kan säljas till flera stater där folk mobiliserar sig för motstånd. Kan konsten hjälpa oss att förstå hur våld och krig institutionaliseras i massprotesternas tid? Informationssamhället och vår ständiga exponering av direkt och indirekt våld har gjort sitt för att trubba av och distansera. Med ”pssst Leopard 2a7+” kan kroppen uppleva en komplexitet som är svårfångad genom till exempel medierapportering.

Jag kan ibland känna att det är synd att det inte finns ett större intresse och inblick i hur samtidskonsten tar sig an samhälleliga och aktivistiska frågor. I den här typen av berättande har samhällsengagerade i allmänhet och progressiva sociala rörelser nämligen något att hämta.

I Sadr Haghighians konstverk visualiseras en större berättelse om geopolitik: allt sker samtidigt och i all sin komplexitet – politikerna i Europa, de multinationella företagen och hur krigsmakten kringskär demokratiska rörelser. En konsekvens av att infrastruktur och välfärden rustats ner är att de sedan kräver investeringar i militär och polis för att hålla de sociala spänningarna under kontroll. Dags att titta närmare på vilka slags vapen som tillverkas, och vem som säljer vad, till vem.

Asrin Haidari.

Sök på Politism.se

KOMMENTARER

Visa fler