Stäng
maj 17, 2017
Benjamin Ivansson, praktikant
Cykelleverans av restaurangmat till kunder. Ett cykelbud från Foodora. Foto: Lars Pehrson / SvD / TT

Foodora väntade ett helt år med att anmäla olycka

I april förra året blev ett cykelbud hos Foodora påkört av en bil på Östermalm. Efter kollisionen försökte bilen köra över budet ytterligare en gång. En regelrätt nermejning alltså.

Budet fördes därefter till sjukhus i ambulans och väl där konstaterades att budet fått skador på höger sida av kroppen. Om en olycka av den här sorten sker under arbetstid måste arbetsgivaren enligt lag anmäla det till Arbetsmiljöverket utan dröjsmål. Ändå gick det nästan ett helt år innan Foodora anmälde olyckan, rapporterar Breakit.

Enligt Arbetsmiljöverkets chefsjurist Lennart Adern är det här ett lagbrott. Han säger till Breakit att dröjsmålet ibland kan vara en vecka, men aldrig så långt som ett helt år.

Totalt har Foodora anmält två olyckor totalt sedan lanseringen i augusti 2015, trots att en uppgiftslämnare till Breakit talar om att det sker olyckor minst en gång i veckan. Säkerligen har inte alla dessa varit så allvarliga att det krävts ambulans, men det att mörkertalet är stort är sannolikt. Om man lägger ointresset att anmäla olyckor till det vi redan vet – att de har dåliga villkor och att den som pratar med facket råkar illa ut – så säger det en hel del om hur mycket Foodora bryr sig om sina anställda.

Sök på Politism.se

KOMMENTARER

Visa fler