Stäng
oktober 31, 2016
Eric Rosén, chefredaktör
Alexis & The Juice. Foto: Thanassis Stavrakis/AP/TT

Ett nytt perspektiv på machotramset hos Joe & The Juice

Det gick inte att se den där rekryteringsvideon för Joe & The Juice utan att gömma sig under en skämskudde stor som en atlantångare.

Därför blev den viral, och tilltalet kändes samtidsmässigt besläktat med Raw Man-männen, som ofrivilliga parodier på machoskit. Så lät också de kulturtexter som juicevideon lika samtidsmässigt gav upphov till.

Tills nu.

För när Expressens Ida Ölmedal läser de senaste rapporterna om Joe & The Juice arbetsvillkor och rekryteringsprocesser drar hon en annan slutsats och sätter juicemännen i ett nytt sammanhang:

”Tänk om juicern inte är en bild av manlig överordning när den är som löjligast. Tänk om han är en bild av sårbarhet? Av villkoren i en växande del av vår ekonomi – servicesektorn.

[…]

Bartenders, servitriser och flygvärdinnor förväntas spela eller frammana känslor för att sköta sitt jobb korrekt. Som att mysragga på kvinnliga gäster, eller att med Facebookinlägg om juicemakande och snygga tjejer bygga den bild av ‘brotherhood’ som Joe & the juice vill sälja in.” 

När du läst den kan du fortsätta läsa om juicekedjans arbetsvillkor här och här.

Eller se den senaste Joe & The Juice-propagandan, som typ ger känslan av pyramidspel, här.

Sök på Politism.se