Stäng
mars 13, 2015
Somar Al Naher, medarbetare
Public service. Foto: Privat/TT

Det är något skumt med vår köttkonsumtion

Ju mer vi förstår att kött är skadligt för miljön och vår hälsa – desto mer kött verkar vi äta. Vi har nästan fördubblat vår köttkonsumtion sedan 1990-talet.

I genomsnitt äter vi 85 kilo kött per person och år. Och då har vi inte ens talat om de andra animaliska produkterna som ägg, mjölk och ost. När det är fest och högtid i Sverige går vi dessutom bananas på animaliska produkter. Snart är det påsk och under självaste påskaftonskvällen beräknas det gå åt sex miljoner ägg i timmen.

Okej, en del kommer att hävda att kyckling och ägg inte är lika stora miljöbovar som rött kött. Men ärligt talat – vet folk hur det ser ut i en kycklingfabrik?

Baksidan av vår äggkonsumtion leder till att varannan påskkyckling – sju miljoner – kommer att dödas. Det beror på att när det kläcks tuppkycklingar så vill industrin inte ha dem. Tuppar lägger inte ägg och är därför inte lönsamma. Det säger sig självt, om vi fortsätter att konsumera kött, mjölk och ägg som dussinvara i stället för lyxvara så förutsätter det en industriell storskalig produktion som inte tar hänsyn till djuren.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/362343?programid=412

Några förklaringar till varför vi äter så mycket djur kan bero på den ökade importen av billigt kött, ökade inkomster, men också nya dieter och aggressiv marknadsföring.

Precis som Christel Cederberg, biträdande professor på institutionen för energi och miljö på Chalmers sa i en intervju:

“Så fort människor får det bättre och kommer upp i medelklassen vill de köra bil och konsumerar bättre mat, vilket betyder mer animalier. Det här gäller så gott som alla kulturer och är oroande.”

Samtidigt ska man komma ihåg att är lobbyorganisationerna i Sverige – som vill få oss att dricka mjölk och äta kött – är väldigt starka. Det märktes inte minst när Svensk Mjölk stämde havremjölkstillverkaren Oatly. Orsaken är att Oatly använder uttryck som ”It’s like milk, but made for humans” (Det är som mjölk, men gjort för människor) i sin marknadsföring. Och det tyckte mjölkbranschen inte om.

Eller när lokala LRF i Nyköping såg skolans köttfria dag som ett hot.

För att skapa nya trender för grön kosthållning krävs det att betydande aktörer träder fram. Det som har gjorts hittills från eldsjälar och aktivister har ju uppenbarligen inte räckt. Därför var det glädjande när Jonas Paulsson, initiativtagare till Köttfri måndag, häromdagen uppmanade Sveriges Television ska starta ett veganskt matlagningsprogram.

http://www.metro.se/metro-debatt/jonas-paulsson-det-lagas-for-mycket-kott-i-tv-svt/EVHock!lDVowzfPiur4c/

“SVT har bäst förutsättningar att bli först med ett veganskt matlagningsprogram eftersom SVT inte är ekonomiskt beroende av kött- och mjölkreklam som de kommersiella kanalerna. Kommersiella tv-kanalers matprogram bygger på reklamsamarbeten. Nu gör exempelvis TV4 tillsammans med Arla matlagningsprogrammet Vardagspuls, med Kristin Kaspersen och Agneta Sjödin, som marknadsför mejeriprodukter som en del av en hälsosam kost.”

Jag följer själv flera sajter där folk hjälper och tipsar varandra om vegetarisk kost. Inte för att jag utifrån det kan dra några generella slutsatser men min allmänna uppfattning är ändå att kunskapen om vegetarisk kost är extremt låg. Folk tror att deras barn ska bli sjuka om de inte äter biff. Eller att det inte går att träna, bygga muskler och samtidigt vara vegan.

Men många skriver också om hur svårt det är att komma på goda vegetarisk rätter som går snabbt att tillaga. Jag förstår dem. De flesta mataffärer gör reklam för köttbullar och snabbmakaroner, korv eller tacos. Oftast har butikerna också kombinerat alternativ som uppmuntrar konsumenten att handla just dessa varor. Till exempel att man ställer köttfärs, tomatpuré och spagetti bredvid varandra. Medan den som vill laga vegetariskt får klara kreativitetsbiten på egen hand.

Här skulle SVT kunna bidra med en stor folkbildningsinsats. Tänk mysiga matprogram där folkkära tv-kockar ger tips på allt från grönt fredagsmys till femtonminuters snabb och billig vardagsmat. Men också visa att vegetarisk kost inte bara är bönor och vatten som många verkar tro.

Marknaden för köttalternativ har fullkomligt exploderat senaste åren med tillexempel seitan, tzay och quorn. Det har också börjat komma fler och fler alternativ till både mjölk och ägg.

Det borde vara en självklarhet för public service att ta på sig ledartröjan och bedriva klimatmedveten underhållning.

PRESSRELEASER

från Cision

Sök på Politism.se