Stäng
december 17, 2017
Politism, redaktion
Foto: thefounder.biz

Avpixla kapitalismen

Du markerar marken i blått med muspekaren och väntar på att företagen ska flockas till området. Upplyftande, optimistisk musik hörs i bakgrunden medan den myllrande staden tar form på skärmen.

I succéspelen ”Sim City” och ”Cities Skylines” är uppgiften att skapa ett samhälle där medborgarna trivs. Från jordbruk och industrier till massiva teknologikomplex. Det enda sättet att lyckas är att hålla skatterna låga och företagen nöjda. Annars arrangerar dina invånare, som digitala Tea Party-aktivister, massiva protester.

Suget efter simulatorspel tycks större än någonsin. I ”Game Dev Story” börjar du som programmerare med en liten studio, med målet att bli en gigant motsvarande verklighetens Electronic Arts eller Activision.

Men i spelen saknas nästan alltid frågor om jämlikhet, orättvisor eller sociala ambitioner. Ekonomiska intressen och motsättningar har kliniskt eliminerats. I ”Cities Skylines” förvandlas ett fattigt område automatiskt till skinande skyskrapor. Vart låginkomsttagarna tar vägen får vi aldrig veta.

Utvecklarna har helt enkelt trollat bort klassklyftorna och hårdkodat nyliberalismen i spelmekaniken. Det är naivt och snedtänkt.

För verkligheten visar med smärtsam tydlighet att det inte är en slimmad nattväktarstat med toklåga skatter som får samhällen att blomstra. Snarare tvärtom.

Spelens utgångspunkt speglar på sätt och vis teknologibranschens nyliberala ådra. Startups och kreativa genier driver utvecklingen framåt – inte jämlikhet och människors kollektiva kraft – tycks utvecklarna resonera.

Resultatet blir endimensionellt och missvisande.

Indieutvecklaren Francis Tseng tröttnade på enfalden i genren och snickrade ihop ett eget alternativ: ”The Founder”. Det välkodade onlinespelet, med passande pixlig grafik, är en dystopisk affärssimulator som sätter kapitalismens motsättningar under lupp. Med budskap som ”välkommen till Marknaden, en magisk plats där du slåss för marknadsandelar” vill Tseng få dig att tänka till. Tänka om.

Du vinner genom att skapa en global företagshegemon med en så pass smart artificiell intelligens att den sparkar dig och tar över världen. Spelet är inte särskilt avancerat — men konceptet är kittlande.

Få kulturformer passar nämligen bättre för att effektivt förenkla och förklara samhällets konflikter och orättvisor än tv- och datorspel. Greppet i ”The Founder” är både en befriande bredsida mot naiva spelalster och en spännande ventil för bubblande samhällskritik.

Det väcker hopp.

För tänk om vi får se en ny generation samhällskritiska och nyfikna spelutvecklare som inte nöjer sig med dagens marknadsliberala fluff. Som vrider och vänder, ifrågasätter och skapar spelformer som gör människor förbannade och får dem att reagera. Och kanske till och med förändrar saker bortom skärmens pixlar.

(Tips! ”Bioshock”-spelen, särskilt det första, kombinerar en lysande sågning av Ayn Rands sagoteorier med fantastisk spelmekanik. Missa inte.)

Daniel Mathisen

Sök på Politism.se