Stäng
april 6, 2016
Yasmin Hussein, skribent
Foto: Erik Nylander / TT

Alla borde försöka stoppa kränkningarna i skolan

Det brukar sägas att skolan är politikområdet med flest experter. Alla har gått i skolan, alla vet hur den ska skötas och alla kan den frågan bäst.

Men i debatten om flumskolan och sjunkande PISA-resultat gömmer sig en civilisation med egna gränser. Klassrummets hierarkier. Vem hamnar högst upp? Vad gör man för att inte vara längst ner och den eviga kampen att överleva? Alla som gått i skolan känner till den men detta ämne verkar inte lika bekvämt som låt säga, kepsförbud i klassrummet.

I dag släppte utbildningsradion ett klipp som visar deltagare som testar virtual reality. Genom simulering fick de uppleva hur det är att vara barn och utsatt för mobbning i skolan.
– Det spelar ingen roll vad du gör. Du kommer aldrig göra rätt, beskriver en av deltagarna efter upplevelsen.

Detta var på låtsas. En verklighet de enkelt lämnar genom att ta av glasögon och hörlurar. För hundratusentals elever i den svenska skolan går det inte lika lätt.

Skolpolitiken skulle behöva fler självutnämnda experter som vill stoppa mobbningen i klassrummet. Fler som tävlar om hur man på bästa sätt stoppar och förebygger kränkningar.

För här borde vi alla vara experter.

PRESSRELEASER

från Cision

Sök på Politism.se