Stäng
Pressrelease från Schibsted Sverige
mars 20, 2017
Detta inneråll är sponsrat och kommer från

Schibsted och Stiftelsen Tinius lanserar The Power of Journalism

Schibsted PoJ - Facebook Toppbanner 820x312 - Black BG

Första Power of Journalism-dagen kommer att hållas den 31 maj i Oslo, med inbjudna gäster från mediabranschen, journalister och redaktörer, politiker och opinionsledare. Det genomgående temat är ”trust”, tillit, med dess olika perspektiv och konsekvenser. Bland talarna finns Bill Adair, skapare av PolitiFact, Jenna Pirog, virtual reality-redaktör på The New York Times och Schibsteds egen Torry Pedersen, ordförande för Schibsteds mediehus i Norge och tidigare publisher för VG.

– Resultaten vi sett i de senaste valen och den betydelse fake news kan ha haft för utgången är en väckarklocka för traditionell media att bli mer transparent och relevant. Därför är tillit ett högst relevant tema för den allra första Power of Journalism. För Schibsted är det också en möjlighet att dela, lära och visa upp en del av den innovativa och högklassiga journalistik som skapats i våra mediehus och av andra, säger Torry Pedersen. 

– Stiftelsen Tinius är huvudägare i Schibsted och bidrar till att säkra en god kvalitetsjournalistik. Nu mer än någonsin är detta viktigt för vårt samhälle och för demokratin, säger Kjersti Løken Stavrum, vd för Stiftelsen Tinius.

–  Med Power of Journalism vill vi stärka alla som stödjer och arbetar för journalistikens värden. Tillit och trovärdighet är avgörande för att journalistik ska ha en funktion i den offentliga debatten. Det har aldrig varit viktigare än nu och för oss är den här dagen ett tillfälle att väcka debatt och dela insikter.

Schibsted kommer för tionde gången också att belöna den bästa journalistiken som publicerats i Schibsteds mediehus i Sverige och Norge. Schibsted Journalism Awards delar ut priser för Best Storytelling, Best Innovation och Best Scoop. De nominerade presenteras under Power of Journalism.

Power of Journalism riktar sig till inbjudna gäster, men dess innehåll sprids brett genom webcast och sociala medier, före, under och efter dagen. Sociala medier-kampanjen produceras av VG TV och lanseras under hashtagen #powerofjournalism. Eventet produceras tillsammans med Z Event.

För mer information om dagen, besök gärna http://www.thepowerofjournalism.com/.

PRESSRELEASER

från Cision

Sök på Politism.se

KOMMENTARER

Visa fler