Stäng
Pressrelease från Finansguide.se
augusti 16, 2019
Detta inneråll är sponsrat och kommer från

Bra tillskott inför hösten och vintern

Grunda med bra rutiner

Innan vi presenterar kosttillskotten ska vi påpeka att grunderna till en bra hälsa är samma som alltid. Som vanligt är det viktigt med bra rutiner. Att sova ordentligt, äta bra och motionera i lagom mängd. Tänk inte allt eller inget. Tio minuters promenad är bättre än ingen promenad alls. Inte minst är motion ett väldigt bra sätt att förbättra nattsömnen. Med det sagt kan det förstås behövas en liten knuff i rätt riktning. Det är där vi på Alternativhälsa kommer in i bilden. Det är därför vi har spanat runt i syfte att hitta tre av de bästa tillskotten just nu. Nyttiga saker som kan ge dig en extra boost inför mörkare och kallare årstider. 

Hallonketoner

Hallonketoner är fortfarande något av en välbevarad hemlighet. Då var det ändå ett av de kosttillskott som omnämndes mest i hälsobloggarna under förra året. Hallonketoner utvinns, som namnet avslöjar, ur hallon. Det är ett ämne som finns naturligt i våra kroppar och som vid lågkolhydratkost utsöndras av levern och signalerar att kroppen ska börja förbränna fett. En dos hallonketoner ger ketoner motsvarande tusentals hallon!

Hallonketoner är bra för dig som vill:
Boosta en viktnedgång genom att öka fettförbränningen

Järntabletter

Järntabletter har blivit ett av de mest sålda kosttillskotten. Delvis förklaras det av att järnbrist är väldigt vanligt. Om du går runt och känner dig trött och glåmig utan att veta varför kan det vara så enkelt att det enda du behöver är ett tillskott av järn. Men förklaringen till att järntabletter ökat i försäljning är förmodligen för att fler börjat äta vegetariskt. Det finns dock fler goda skäl till att äta ett litet tillskott av järn.

Järntabletter är ett tänkbart alternativ för dig som:
Känner dig trött eller hängig
Äter vegetariskt
Har riklig mens eller donerar blod
Tränar mycket

Prebiotika

Det finns mycket som tyder på att magen spelar större roll för hur vi mår än vad vi tidigare trott. En hälsosam tarmflora är inte bara viktig för hur våra kroppar tar upp näring och för våra immunförsvar. Det finns mycket som tyder på att vårt psykologiska välbefinnande påverkas i hög grad av hur våra magar och tarmar mår. I det sammanhanget har det talats mycket om prebiotika det senaste året.

Prebiotika (ej att förväxlas med probiotika, att tillföra tarmbakterier till tarmarna) är en form av kolhydrater som är besläktade med vanliga kostfibrer. Till skillnad från kostfibrer bryts de inte ned till socker, vilket är väldigt gynnsamt för att bevara tarmfloran. Prebiotika finns naturligt i till exempel jordärtskocka, honung, sparris och baljväxter. Som ett komplement går det numera också att få tag i som kosttillskott. 

Ett tillskott med prebiotika:

Mildra IBS eller andra milda mag- och tarmbesvär
Leder till ökad produktion av B-vitaminer i tarmarna
Minskar tillväxten av förruttnelsebakterier och spridning av mikroorganismer i tarmarna

Sök på Politism.se