Stäng
april 21, 2017
Henrik Pettersson, Pitchare

Trafikens ekonomiska läxa

En lastbil kör i 80 på 90-väg framför mig. Jag växlar ned en växel och kollar så att det är fritt och inte heldraget. Ger tecken och gasar upp. Helt plötsligt hoppar en till synes självmordsbenägen poliskonstapel i reflexväst ut mitt i körfältet och ser sådär lagom glad ut i dagens mulna vårväder.

Han har en tilltufsad uppsyn, yvigt grått hår och håller handen i luften med hela handflatan synlig.

Jag vinkas in på den lömska sidovägen där trafikpolisen har slagit läger och får vackert plocka fram såväl körkort som mitt bästa leende och blåsa i alkomätaren. Denne konstapeln påtalar att jag överträtt hastighetsgränsen och att det givetvis inte var bra, men det var bra att jag var nykter i alla fall.

Jag erkände på en gång och fick bittert hosta upp några tusen till statskassan för att lagens långa arm gömt sig i buskarna med lasern, hoppas pengarna gagnar något gott ändamål.

Det känns härligt att bidra till samhället lite extra sådär på vårkanten, man bidrar med en pinne i statistiken och med några tusen till samhället och man skapar arbetstillfällen till dessa stackars konstaplar som blivit placerade ute på våra farliga Europavägar för att jaga fartsyndare och få stå ut med alla möjliga väder och folk.

En tanke som dock slår mig är att jag inte har något minne av att trafikskolan jag gick på nämnde så överdrivet mycket om hastigheten vid omkörningar. Det jag blev lärd var att den skulle genomföras såväl effektivt som säkert. Jag antar att de syftade på omkörning av LGF-fordon, då man utan större ansträngning kan ta sig förbi snabbt i skyltad hastighet.

Här har man då gått runt i sin enfald och trott att man faktiskt får köra om i något högre hastighet för att komma förbi i relativt effektiv takt.

Nu är jag ingen expert, men fordon som framförs i under 90 km/h på skyltad 90-väg, anta då att en lastbil som framförs i 80km/h, ska då köras om i 90 km/h. Det vill säga, ska köras om i 10 km/h på ett effektivt sätt?

Min ekvation går riktigt inte ihop här, sug på ordet ”effektivt”…

I majoriteten av de omkörningar jag bevittnar så går det ju garanterat snabbare. Det vet alla med självinsikt att man har fartsyndat vid något tillfälle, och jag har för min egen del också gjort det. Men hur är det tänkt att det ska vara effektivt att köra om?

Nu är ju vi män duktiga på att överskatta oss själva och våra kunskaper, men en effektiv omkörning är enligt mig när man tryggt och säkert framför sitt fordon utan fara för andra medtrafikanter i en ändå så kallad effektiv acceleration, nu är det ju då såklart i proposition till omvärlden och skyltning, men ändå.

En sak är klar, när jag i framtiden ligger bakom en lastbil som kör i 80 km/h och som har en fin slogan av typen ”Behind you all the way”, då kommer jag skratta, vrida upp radion och mysa av tanken på att vi faktiskt räddar livet på reflexklädda självmordskandidater ute på vägarna om vi låter bli att köra om.

Det räcker med att bidra med parkeringsböter så kramas vi i trafiken i stället, det är min läxa.

Sök på Politism.se

KOMMENTARER

Visa fler