Stäng
november 28, 2017
Politism, redaktion

Alexander Hallberg: Det är dags att demokratisera det digitala

Sverige är ett land i digitaliseringens framkant.

Ända sedan Jonas ”bredbandsjesus” Birgersson försökte frälsa svenska folket med internetuppkoppling som gospel så har utvecklingen rullat på i en rasande fart. Internetstiftelsens rapport “Svenskarna och Internet” släpptes i veckan och kan bland annat rapportera att gruppen 16-25 år uppnår en 100-procentig daglig användning av smarta telefoner, musik och film via nätet samt användning av olika chatt-tjänster. Jag är inte förvånad.

Internet är i dag någonting radikalt annorlunda än vad det var bara för tio år sedan, dels för att utvecklingen gått framåt men också för att sättet vi använder det på har förändrats. Allt fler har internet som sin primära källa för nyheter, kommunikation och ärenden.

Man kan med fog gå så långt som att påstå att internet är ett avgörande verktyg för många av våra mänskliga rättigheter. Det är till exempel svårt att se hur ett initiativ som #metoo eller den arabiska våren skulle kunna få samma framgång utan internet. Möjligheten till fri åsiktsbildning, yttrandefrihet och fri organisering är oöverträffad via internet, vilket är viktigt att skydda men vi ser också en annan utveckling online.

Den tidigare fria marknaden kontrolleras allt mer av ett fåtal storföretag som med okända algoritmer och artificiella intelligenser påverkar innehållet vi kommer i kontakt med utan att vi känner till det. Saker som är svåra, om inte omöjliga, för enskilda att påverka eller få insyn i. Det är en fråga om demokrati.

I dag lämnar vi ut otroligt mycket information om oss själva på internet som sen köps och säljs för att kunna skräddarsy budskap och sälja riktad reklam mot oss. I EU är det varje medborgares demokratiska rätt att själv få bestämma vad som händer med ens data men få sajter gör det möjligt. Till exempel är det få sajter som ger dig alternativet att säga nej till cookies när du besöker dem, trots att direktivet tydligt säger att sajterna ska göra det.

Vissa saker händer dock på området. Till exempel har Facebook blivit en del av den amerikanska utredningen av Rysslands inblandning i presidentvalet och tvingats svara på frågor om hur de riktar sina annonser. Det är på tiden att vi börjar ställa kritiska frågor om hur maktfördelningen på internet ser ut och hur det påverkar vår vardag. För till skillnad från EU så anser inte jag frågan handlar om ställningen Google och Facebook har på marknaden, utan om ställningen de har i våra liv.

Alexander Hallberg.

Sök på Politism.se

KOMMENTARER

Visa fler