Stäng
blog-header
september 29, 2016
Mohammed Ryback, bloggare
Foto: Hasse Holmberg/TT

Våldsamma ingripanden mot barn är inte värdigt svensk skola

Sveriges Radios Ekot har i dagarna uppmärksammat att det finns ett antal skolor i Sverige som använder sig av en särskild fasthållning som metod för att lugna utåtagerande elever.

Främst gäller det elever med diverse diagnoser, såsom Asperger eller ADHD.

Själva fasthållningen går ut på att barnet läggs på golvet på magen och en vuxen person sätter sig gränsle över hen. Ibland har personal även haft sitt knä tryckt mot barnets rygg.

Som ni kanske redan känner till har polisen fått kritik för att de använder denna fasthållningsmetod, då många har dött i samband med ingripanden. Och då har det ändå rört sig om vuxna människor.

Men trots att man vet metoden kan vara livsfarlig så fortsätter den att användas på en del svenska skolor. Och även om eleven inte skulle utsättas för livsfara – hur kan vuxenvärlden rättfärdiga detta beteende? Vad händer med de barn som blir nedtryckta på golvet av en fullvuxen människa som i övrigt ska vara en del av en pedagogisk utbildning där barnets egna behov ska stå i centrum?

I Sverige har vi privilegiet att ha lärare med gedigen utbildning. Men det måste också finnas kompetens på skolorna för att hantera svåra situationer – utan våld. En skola där detta beteende mot barn som behöver mer stöd än andra förekommer är helt enkelt inte värdigt.

PRESSRELEASER

från Cision

Sök på Politism.se