Stäng
blog-header
juni 8, 2018
Mohammed Ryback, bloggare
Ensamkommande asylsökande och nätverket Ung i Sverige manifesterade på Medborgarplatsen för att stoppa utvisningarna till Afghanistan, i augusti förra året. Foto: Henrik Montgomery/TT

Sverigevänliga glasshatare visar bara att de inte har koll

Ska företag ta politisk ställning? Det har debatterats i Sverige sedan glassföretaget Ben & Jerry’s la upp en bild på sin sida där de uppmärksammar att aktivismen kan göra det omöjliga möjligt. Man pekar på den aktivism som ledde till att upp till 9 000 ensamkommande får en ny möjlighet att stanna i Sverige.

Detta har lett till ramaskri, bojkotter och konspirationsteorier från så kallade Sverigevänner. Andra är arga över att ett företag över huvud taget tar politisk ställning och menar att de borde vara neutrala. Medan några har sagt att detta inte är konstigt alls, då Ben & Jerrys har en lång historia av att stötta aktivister och rättvisefrågor. Och den som kollar Ben & Jerrys twittersida ser direkt vad de stöttar i övrigt.

Till exempel den politiska kampanjen ”Poor People’s Campaign” som bland annat kräver att fattiga medborgare i USA får rätt till sjukvård.

sin hemsida har de flera artiklar som tar upp rättvisefrågor och uppmärksammar unga aktivister. En artikel jag fastnade för handlade om 10 gånger unga aktivister drivit igenom förändring i samhället. Synd att ”Ung i Sverige” inte fanns med i artikeln, de förtjänar en plats där.

Så Sverigevännernas chock och förvåning över att Ben & Jerry tar politisk ställning säger ingenting nytt om glassföretaget. Det enda det visar är att de som är förbannade inte har koll på företagets historia.

PRESSRELEASER

från Cision

Sök på Politism.se