Stäng
blog-header
maj 17, 2018
Mohammed Ryback, bloggare
Foto: Marcus Ericsson/TT

Spelbolagen hetsar de spelberoende med dagliga SMS

Jag tittar inte mycket på TV. När jag ändå gör det är det oftast när jag besöker mina föräldrar. Dom har alltid TV:n på och en digitalbox med över 80 kanaler.

Det som alltid slår mig är att hur mycket online-spel och casinoreklam det är. Tittaren bombarderas av onlinespel, bettingbolag och casinon. Det är nästan alltid ”tuffa” reklamfilmer riktade mot killar, ofta med en B-kändis från Hollywood som ansikte utåt i reklamfilmen. Men en del riktar sig mot kvinnor också.

Jag är själv inte intresserad av onlinespel men kan inte släppa tanken på folk med spelberoenden, och hur de måste dessa kanaler. Men att stänga av TV:n räcker inte för den som är spelberoende. Sveriges Radio berättar i en artikel som publicerades på torsdagen om hur många med spelmissbruk dagligen får direktreklam nätcasinon via SMS och mejl.

Gustav Hoffstedt, som är generaldirektör för Branschorganisationen för onlinespel, menar att det är oacceptabelt och omoraliskt att casinobolag utsätter människor för såna risker som direktreklam till spelberoende innebär. Det kan man hålla med om. Främst är det utländska bolag som skickar den här typen av reklam och det är ofta utländska spelbolag som köper annonsplats på i svenska TV-kanaler eller på kvällstidningarnas sajter.

I Sverige införs nu hårdare regler för spelbolagen, och det är bra. Men man kommer bara åt en liten del. Det krävs betydligt hårdare krav på hur spelbolagen riktar sin reklam. Och en större del av vinsterna spelbolagen gör måste öronmärkas för att hjälpa spelberoende att göra upp med sitt missbruk.

PRESSRELEASER

från Cision

Sök på Politism.se