Stäng
blog-header
november 30, 2015
Mohammed Ryback, bloggare
Kan man ha en bild på någon i slöja i Burlöv Centrum? Foto: Henrik Montgomery / TT

Muralmålningen i Burlöv – ”Julen är en kommersiell högtid”

Ungdomsgruppen och vuxenskolan i Burlöv i Skåne fick i uppdrag att måla de stora tomma väggarna i Burlövs Center. Ägarna ville ha en muralmålning som gärna representerade den mångfald som finns i Burlöv, helst målade ansikten som visade representationen.

När målningen var klar föreställde den en pensionär, en kvinnlig student, ett spädbarn och en kvinna med slöja. Här sätter ledningen stopp för målningen och kräver att man ska ta bort slöjan från målningen, för att man vill ha en ”neutral” målning utan religiösa symboler.

Men neutraliteten när det gäller religion gäller inte julprydnader och julmusik som spelas i Burlövs Center, påpekar en del. Den kritiken slår centrumchefen bort genom att säga att julen är en kommersiell högtid som svenskar knappast ser som religiös.

Och det kan jag hålla med om. Julen nuförtiden handlar knappast om Jesus utan mer om försäljning.

Men jag kan ändå inte sluta fundera på om det är andra faktorer som har fått centrumägarna att ta bort kvinnan med slöjan. Kan det senaste terroristattackerna i Paris har påverkat beslutet, eller Daesh terrorvåg? Eller kanske det faktum att SD är det näst största partiet i Burlöv?

Kommentarerna på Sydsvenskans artikel om den övermålade slöjan är väldigt blandade. Många tycker det var bra att man tog bort kvinnan med slöjan, andra tycker att kvinnan med slöjan borde få vara med i målningen och vissa tycker att hela diskussionen är tramsig.

Jag tycker också diskussionen är tramsig med tanke på allt som sker just nu, i Sverige och i världen. Men jag har ett råd till ägarna av Burlövs center. Om det är kommersiell högtid och man vill sälja produkter borde man har nytt tänk kring den muslimska grupp som finns i Burlöv.

Har ni tänkt på att de också är en köpstark grupp? Har ni tänkt på att allt fler företag har ett mångfaldstänk och vissa företag riktar sin reklam direkt mot den muslimska gruppen i Sverige.

Till exemepl den muslimska högtiden Eid, då det köps det mycket produkter och brukar enklast förklaras som en muslimskt version av julen. Enligt svensk hands uppgick den totala konsumtionen under muslimska högtider som ramadan och eid till 1,3-1,6 miljarder kronor för ett par år sedan.

Men andra ord det finns pengar att hämta. Ur kommersiell synpunkt går de miste om en konsumentgrupp. För om nu människorna stirrar sig blinda på slöjan sägs det ju att pengar inte gör skillnad på färger eller grupper.

Kanske kan det – om inget annat – få den som jagar pengar att tänka om.

PRESSRELEASER

från Cision

Sök på Politism.se