Stäng
blog-header
mars 27, 2017
Mohammed Ryback, bloggare
Foto: Lars Pehrson/TT

De struntar i lagen om extra resurser till utsatta skolor

En undersökning från Lärarnas Riksförbund (LR) visar att skolor i socioekonomiskt utsatta områden får lika mycket resurser som skolor i välbärgade områden – trots att skollagen säger att utsatta skolor ska få extra resurser. Och trots att pengarna finns, ungefär 10 miljarder kronor är avsatta för just att hjälpa utsatta skolor.

Men det är kommunerna som bestämmer hur resurserna ska fördelas. Och det gör att en utsatt skola som Sunnadahlsskolan i Karlskrona – som skulle behöva extra resurser för att möta elevers behov – får skära ner med 4 miljoner kronor i stället. Om skolan hade fått de 4 miljoner kronor de hade rätt till, så hade det kunnat vara livsavgörande för många elever på den skolan.

Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF) har kommit fram till att en faktor som kan vara avgörande i ungdomars liv, för att inte hamna snett, är att det finns en vuxen person som ser dem och att den vuxna personen inte är en förälder. Det kan exempelvis vara en tränare, en fritidsledare eller en lärare. Och med tanke på vi har skolplikt i Sverige så är det stora chanser att ungdomar får den supporten av lärare, men den läraren måste ha tiden, möjligheten och resurserna för att kunna lägga extra kraft på den eleven. Alltså exakt sådant som 4 miljoner kronor kunnat hjälpa till med.

Genom det här sättet bidrar kommunerna aktivt till segregation. Genom att snåla in på pengar som redan finns så spelar man ett spel med framtiden för unga i utsatta områden som insats.

Jag ser det som ännu ett bevis på strukturell diskriminering när man till och med sitter på pengar som har möjlighet att lösa en del av problemet – men väljer att inte göra det. Man väljer att strunta i skollagen om extra resurser till utsatta skolor.

Och man väljer att upprätthålla och förvärra segregationen i Sverige.

Sök på Politism.se

KOMMENTARER

Visa fler