Stäng
blog-header
januari 15, 2018
Mohammed Ryback, bloggare
Hanif Bali (M). Foto: Emma-Sofia Olsson/TT

Bali, Janouch och Heberlein vill att du ska vara rädd

Såhär när ett valår precis har börjat kan det vara bra att påminna om varför vissa högerskribenter och högerpolitiker har så många följare på sociala medier.

Kan det bero på att de vet att rädsla är ett bra verktyg för marknadsföring?

Man följer inte Ann Heberlein, Hanif Bali eller Rebecca Weidmo Uvell för att få kloka analyser om vad som händer i samhället. Det är faktiskt inte för att Katarina Janouch är författare som folk följer henne på sociala medier eller läser hennes blogg. Och det är inte för att Hanif Bali är en politiker som kommer med konstruktiva förslag och nya idéer som vi hela tiden pratar om vad han gör i sociala medier.

Vi följer och diskuterar dem enbart för att de är fearmongers.

Wikipedia beskriver fenomenet såhär:
”Fearmongering eller scaremongering är spridningen av skrämmande och överdrivna rykten om en överhängande fara eller vana eller taktik med avsiktligt och onödigt väckande allmän rädsla för ett problem.”

Vi i Sverige älskar våra fearmongers för att de bekräftar våra rädslor. Inget mer eller mindre. De bekräftar våra fördomar, de bekräftar sånt vi alltid har varit rädda för. De säger att vi har rätt när det vi fruktar det okända.

Det är bara att titta på när det är de här profilerna får genomslag. Titta på när de blir omskrivna och omdiskuterade. Nästan alltid handlar det om att sprida skräck.
Rädsla får folk att agera irrationellt, rädsla får folk att tänka ologiskt och rädsla kan leda till att man fattar ogenomtänkta beslut som kan få grova konsekvenser. Det vet de flesta.

Nu vet vi också att rädsla kan ge dig uppmärksamhet och många följare i sociala medier.

PRESSRELEASER

från Cision

Sök på Politism.se