Stäng
blog-header
februari 19, 2018
Mohammed Ryback, bloggare
Vänsterpartiet beslutade på sin kongress att Sverige bör ta fram jämlikhetsdata. Foto: Linn Malmén/TT

Antirasismen behöver mer fakta på bordet

Sedan Vänsterpartiet på sin kongress beslutade att de ska arbeta för att få in så kallad jämlikhetsdata i Sverige verkar det som att hela antirasisthelvetet släppts lös. Och inte på ett bra sätt.

Helt plötsligt vet alla om vad som är bäst för antirasismen. Även de som aldrig innan sagt ett ord om att bekämpa vare sig den strukturella eller den ”vardagliga” (direkta) rasismen.

Jag är inte den som klagar på att fler vaknat upp och blivit engagerade antirasister över en natt. Bättre sent än aldrig, antar jag. Men att begränsa sin nyfunna antirasism till att dissa ett konkret antirasistiskt förslag är väl lite… lamt?

För det är just det som är grejen. Jämlikhetsdata är ett av få förslag för att kartlägga och motarbeta rasism som inte bygger på känslor.

Jämlikhetsdata handlar om att ställa frågor till människor om deras egna definitioner av till exempel sin religiösa eller etniska tillhörighet – för att man sen ska kunna titta på ojämlikhet och orättvisor mellan olika grupper.

Antirasismen har på sätt och vis varit uppdelad i två läger. Den ena, mer etablerade delen med mångfaldsdagar med någon käck föreläsare och orientalisk mat, en snygg och påkostad broschyr som pratar luddigt om begrepp som ”tolerans”. Den andra, den direkta antirasismen, stoppar nazisters demonstrationer, river ner deras propaganda, organiserar sig för att SD inte ska komma in och prata i skolor eller på sjukhus.

Även om jag själv är mer åt det sistnämnda hållet så förstår även jag att detta inte är en långsiktig lösning på rasismen.

Men något som båda varianterna av antirasism länge har saknat har varit tillräckliga fakta och data. Upplevelser finns, berättelser finns, känslor finns. Men för att vi ska komma någonstans med antirasismen behöver vi klä den i siffror. Vi måste komma bort från det luddiga, det kramgoa mångfaldsvurmandet och de enskilda upplevelserna.

Sök på Politism.se